Informática e Sistemas de Informação / Informatics and Information Systems
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- Sistemas em Rede: nível físicoPublication . São Mamede, HenriqueElementos sobvre o nível físico das redes de computadores.
- Sistemas em Rede: controlo de acesso ao meio (MAC)Publication . São Mamede, HenriqueElementos sobre o nível de controlo de acesso ao meio físico do modelo OSI.
- Sistemas em Rede: Nível Data Link (Camada de Enlace de Dados)Publication . São Mamede, HenriqueElementos sobre o nível Data Link do modelo OSI.
- Sistemas em Rede: introdução às redes de computadoresPublication . São Mamede, HenriqueNotas introdutórias sobre redes de computadores.
- Architecture for a creative information systemPublication . São Mamede, Henrique; Santos, VitorConsidering that the capacity to innovate is increasingly becoming a decisive factor in the competition between organisations, the study and conception of systems that help the birth of new ideas, products and solutions is rising in importance. In this article, the authors consider the concept of Creative Information Systems and present a proposal for the development of architecture for such a system based on the creative technique of brute thinking.
- A methodology for electronic business initiatives implementation in SMEPublication . São Mamede, Henrique; Amaral, LuísThe World Wide Web technology, supported on Internet, is transforming all business activities into information-based activities. As a result, one can see a radical change in the traditional theoretical models and organisation. The small and medium enterprises (SME) are the type of enterprises that can reap more advantages with the usage of Internet for electronic business. We found that current methodologies present gaps which make them inadequate and unable to help the small and medium enterprises define an effective strategy and follow an plausible implementation path. This being so, we propose a methodology to support the complete implementation lifecycle of electronic business in small and medium enterprises.
- Information systems planning: how to enhance creativity?Publication . Santos, Vitor; Amaral, Luís; São Mamede, HenriqueThe global competitiveness and the organizations ability to make effective use of information technology and to focus on innovation and creativity are recognized as being important. The perspective of using creativity techniques or some adaptations, to help innovation in the area of information systems seems to be promising. In this article we propose a strategy for the introduction of creativity in the information systems planning in order to build more agile and efficient information systems, allowing therefore more competitive business.
- Motion capture: aplicações e-health e wellbeingPublication . Carvalho, Fausto de; Orvalho, Verónica; Morgado, LeonelEste artigo apresenta resultados de dois projetos enquadrados no Plano de Inovação 2013-2014: Move4Health, com o Instituto de Telecomunicações e Online-Gym, com o INESC TEC. Ainda que em cenários e abordagens distintas, ambos exploram o recurso a deteção de movimento (motion capture) em tempo real e sem recurso a marcadores (realtime markerless mocap), para explorar a oportunidade de introdução de novas aplicações e serviços de eHealth e well being particularmente vocacionados para o segmento senior e para o envelhecimento ativo.
- Análise dos desafios e potencialidades da integração das narrativas digitais no ensino a distânciaPublication . Vallescar, Diana; Marcos, AdéritoA educação a distância ganha uma enorme importância na formação de um público diverso. Os cursos, de temáticas variadíssimas, multiplicam-se nas redes e universidades como Stanford, que regista mais de 100 mil alunos numa disciplina, ou os cursos MOOCs (Massive Open Online Course), da universidade de Potsdam com 700 mil alunos. As novas ferramentas geram cursos mais abertos, flexíveis, atrativos, interativos e desafiadores, situando a universidade a distância às portas de uma “revolução educativa”. As estatísticas indicam que em 2020, as universidades a distância, em contraste com as tradicionais, conseguirão angariar um número superior de alunos levando universidades prestigiadas, como Oxford e Cambridge, a render-se à evidência. Mas, será que a esse aumento de cursos, ferramentas e, sobretudo, alunos corresponde e significa um real envolvimento pessoal destes? Neste contexto, poderá a educação a distância converter-se num elemento significativo para a vida das pessoas e da comunidade académica? Como poderíamos analisar e avaliar essa realidade, identificando possíveis variáveis que definam a base teórica da experiencia, à semelhança da prática implementada a nível económico para diferenciar os diferentes concorrentes? Nesta comunicação, propomos uma resposta inicial utilizando as narrativas digitais. O enquadramento conceptual que faremos será complementado com a descrição de uma experiência de campo (Bemposta – Mogadouro, 8-14/06/2014). O trabalho insere-se no projeto de pós-doutoramento - “narrativas digitais e diversidade” e DIVERSITY IN THE LEARNING EXPERIENCE IN (HIGHER) EDUCATION- ERASMUS MP Project (01.10.2012-30.09.2014) 528049-LLP-1-2012-1-AT-ERASMUS-ESIN.
- Separating gesture detection and application control concerns with a multimodal architecturePublication . Morgado, Leonel; Cardoso, Bernardo; Carvalho, Fausto de; Fernandes, Luís; Paredes, Hugo; Barbosa, Luís; Fonseca, Benjamim; Martins, Paulo; Nunes, Ricardo RodriguesGesture-controlled applications typically are tied to specific gestures, and also tied to specific recognition methods and specific gesture-detection devices. We propose a concernseparation architecture, which mediates the following concerns: gesture acquisition; gesture recognition; and gestural control. It enables application developers to respond to gesture-independent commands, recognized using plug-in gesture-recognition modules that process gesture data via both device-dependent and deviceindependent data formats and callbacks. Its feasibility is demonstrated with a sample implementation.