Browsing by Author "Veiga, Pedro Alves da"
Now showing 1 - 10 of 42
Results Per Page
Sort Options
- 4AP: empreendedorismo na indústria cultural e criativaPublication . Bidarra, José; Veiga, Pedro Alves da; Carvalho, Isabel Cristina
- 5º Retiro Doutoral em Média-Arte DigitalPublication . Marcos, Adérito; Tavares, Mirian; Martins, Amílcar; Saldanha, Ângela; Silva, Bruno; Veiga, Pedro Alves da; António, Rui; Costa, SusanaLivro de bordo do 5º Retiro Doutoral em Média-Arte Digital – Audentes Fortuna Iuuat”, Faro, 8-14 julho de 2017.
- A/r/cografia: a criatividade investigada na investigação criativaPublication . Veiga, Pedro Alves daO cerne do processo de investigação é constituído pela experimentalidade artística: o seu significado, as descobertas, mesmo que marginais, e a sua comunicação. A a/r/cografia é uma proposta de amplificação da a/r/tografia , uma meta-metodologia de investigação baseada na prática artística vivida, e que visa enquadrar o trabalho de investigação criativa sob três prismas: o da arte (art - A), o da investigação (research – R) e o da comunicação (communication – C). Uma vez que a comunicação pode ser entendida como um conceito bidirecional mais abrangente do que o ensino/aprendizagem, característicos da a/r/tografia – além de constituir uma parte natural, não apenas dos processos criativos na arte, mas também da própria arte e um dos objetivos da produção de conhecimento – a a/r/cografia efetivamente amplia o escopo da a/r/tografia.
- A/r/cography: art, research and communicationPublication . Veiga, Pedro Alves daThis article aims at establishing the foundations for a/r/cography as an “art and communication”-based research methodology, inspired by a/r/tography yet more encompassing, and particularly suitable for the digital art world. As part of the larger family of practice-based research methodologies, a/r/tography presents various ways through which it can be explored, but since it is aimed at the arts and education, its scope is forcibly hampered by the fact that not all researchers and art practitioners are necessarily teachers. However, since most of its underlying principles can be extended for non-teachers, thus arose the idea to propose a methodology that would retain ontological, epistemological and methodological assumptions, but would expand beyond the limitations imposed by the role of the teacher. This extension is called a/r/cography and is structured upon the interchangeable roles of artist, researcher and communicator, as being intrinsic to the underlying living inquiry processes. Furthermore, this proposal is supported by the author’s own experience from a/r/cographic processes in the creation, exhibition and communication of digital artworks.
- ARDES Teaching: Module 1, Lesson 1, Topic 2. Sustainable development goalsPublication . Nicolau, Paula Bacelar; Mapar, Mahsa; Caeiro, Sandra; Bidarra, José; Veiga, Pedro Alves da
- ARDES Teaching: Module 1, Lesson 1. Topic 1. Sustainability concepts and circular economyPublication . Mapar, Mahsa; Nicolau, Paula Bacelar; Caeiro, Sandra; Bidarra, José; Veiga, Pedro Alves da
- ARDES Teaching: Module 1, Lesson 2, Topic 1. Historical context of the relationship between art and sustainabilityPublication . Veiga, Pedro Alves da; Nicolau, Paula Bacelar; Bidarra, José; Mapar, Mahsa; Caeiro, Sandra
- ARDES Teaching: Module 1, Lesson 2, Topic 2. Artivism’s digital formatsPublication . Veiga, Pedro Alves da; Nicolau, Paula Bacelar; Bidarra, José; Mapar, Mahsa; Caeiro, Sandra
- ARDES Teaching: Module 1, Lesson 3. Topic 1. Sustainability assessment and ecological footprintPublication . Caeiro, Sandra; Nicolau, Paula Bacelar; Mapar, Mahsa; Bidarra, José; Veiga, Pedro Alves da
- ARDES Teaching: Module 1, Lesson 3. Topic 2. Life cycle assessmentPublication . Mapar, Mahsa; Nicolau, Paula Bacelar; Caeiro, Sandra; Bidarra, José; Veiga, Pedro Alves da