Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
261.97 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Face à atual ecologia da Web 2.0 e o poder da Rede global, o presente artigo ancora-se na análise da
importância e enriquecimento que uma comunidade virtual de prática educacional potencia bem como na
análise das suas características e boas práticas.
As opções metodológicas recaíram na adoção de uma abordagem qualitativa com estudo de caso. Quanto à recolha de dados optámos inicialmente pela observação à dinâmica da comunidade a que se seguiram entrevistas semi-diretivas ao administrador e membros e um questionário online aos membros.
Concluímos que para a formação e proliferação de uma comunidade virtual de prática em âmbito educacional é determinante a vontade expressa de um conjunto de indivíduos que se identifiquem entre si, e um domínio reconhecido como relevante num espaço sem hierarquia explícita, não tutelar nem tutelado, sem demasiada estruturação. A resposta à dúvida colocada como a partilha de experiência assume-se fundamental para esta comunidade.
In view of the current Web 2.0 ecology and the power of the global Network, the present article seeks to analyse the importance and enrichment that a virtual community of educational practice fosters as well as an overview of its characteristics and good practices. Methodologically speaking, it was decided to adopt a qualitative approach with a case study. As regards data collection we initially opted for observing the community dynamics followed by semi-structured interviews of the administrator and members and an online questionnaire for members. We concluded that the formation and proliferation of a virtual community of practice in the educational field is dependent on the express will of a set of individuals who identify with each other and a domain recognised as relevant in a space without explicit hierarchy, neither protected nor protective, without too much structuring. The answer to the query raised as the sharing of experience has become vital to this community.
In view of the current Web 2.0 ecology and the power of the global Network, the present article seeks to analyse the importance and enrichment that a virtual community of educational practice fosters as well as an overview of its characteristics and good practices. Methodologically speaking, it was decided to adopt a qualitative approach with a case study. As regards data collection we initially opted for observing the community dynamics followed by semi-structured interviews of the administrator and members and an online questionnaire for members. We concluded that the formation and proliferation of a virtual community of practice in the educational field is dependent on the express will of a set of individuals who identify with each other and a domain recognised as relevant in a space without explicit hierarchy, neither protected nor protective, without too much structuring. The answer to the query raised as the sharing of experience has become vital to this community.
Description
Keywords
Aprendizagem em rede Comunidades virtuais de prática Interação Partilha Network learning Virtual communities of practice Interaction Sharing
Citation
Rocha, Maria Antonieta; Pereira, Alda - A importância das comunidades virtuais de prática em ambiente educativo: sucesso e colaboração de uma comunidade de professores. In ticEDUCA2014. Encontro Internacional TIC e Educação, 3, Lisboa, 2014 - "Aprendizagem online” [Em linha]. Organizado por G. Lobato Miranda; M. Elvira Monteiro; P. Brás. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014. ISBN 978-989-8753-08-3. p. 602-610
Publisher
Instituto da Educação da Universidade de Lisboa