Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.26 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A comunicação audiovisual síncrona (videoconferência) e a assíncrona (conteúdos
em vídeo) ganham cada vez mais expressão no domínio da educação. Utilizados
especialmente em ambientes virtuais de aprendizagem, estes meios de comunicação não
esgotam aí a sua utilidade, tendo também potencial para serem explorados em contexto
presencial e serem cada vez mais utilizados nos diferentes níveis de ensino de forma
transversal.
A par da exploração das temáticas da comunicação mediatizada por computador e do
uso do vídeo no domínio da educação, onde são identificadas as vantagens e os desafios na
utilização destes recursos, o presente trabalho propõe, à luz do modelo da Comunidade de
Investigação (CoI), analisar a inclusão destas tecnologias nos processos de
ensino/aprendizagem.
Através de uma pesquisa de cariz exploratório recorrendo a um questionário aplicado
a professores e estudantes, interpreta-se a forma como estes recursos estão a ser utilizados
na educação e como influenciam a manifestação e desenvolvimento das três presenças
constantes no mesmo modelo: a presença de ensino, a presença social e a presença cognitiva.
É feita ainda uma análise da eficácia da disponibilização de conteúdos em vídeo e à
realização de videoconferência, em oposição à comunicação escrita.
Espera-se que esta pesquisa possa contribuir para o planeamento e concretização de
experiências de ensino/aprendizagem em qualquer modalidade, mas em especial para as que
ocorrem a distância, tornando-as mais interativas, humanizadas e “presentes”.
Synchronous (videoconferencing) and asynchronous (video content) audiovisual communication are increasingly gaining expression in the field of education. Used especially in virtual learning environments, these media do not end their usefulness there, also having the potential to be explored in a face-to-face context and to be increasingly used at various levels of education. Alongside the exploration of computer-mediated communication and the use of video in the field of education, where advantages and challenges are identified in the use of these resources, this work proposes, through the lens of the Community of Inquiry Model (CoI), to analyze the inclusion of these technologies in teaching/learning processes. Through an exploratory research using a questionnaire applied to teachers and students, the use of these media in education is interpreted and also the way it influences the salience of the three Community of Inquiry’s presences: teaching presence, social presence, and cognitive presence. An analysis is also made on the effectiveness of providing video content and conducting videoconferences versus written communication. It is hoped that this research can contribute to the planning and implementation of educational experiences, both offline and online, becoming the latter more interactive, humanized and “present.”
Synchronous (videoconferencing) and asynchronous (video content) audiovisual communication are increasingly gaining expression in the field of education. Used especially in virtual learning environments, these media do not end their usefulness there, also having the potential to be explored in a face-to-face context and to be increasingly used at various levels of education. Alongside the exploration of computer-mediated communication and the use of video in the field of education, where advantages and challenges are identified in the use of these resources, this work proposes, through the lens of the Community of Inquiry Model (CoI), to analyze the inclusion of these technologies in teaching/learning processes. Through an exploratory research using a questionnaire applied to teachers and students, the use of these media in education is interpreted and also the way it influences the salience of the three Community of Inquiry’s presences: teaching presence, social presence, and cognitive presence. An analysis is also made on the effectiveness of providing video content and conducting videoconferences versus written communication. It is hoped that this research can contribute to the planning and implementation of educational experiences, both offline and online, becoming the latter more interactive, humanized and “present.”
Description
Keywords
Comunicação audiovisual Videoconferência Vídeo Investigação Interação Audiovisual communication Video conference Community of inquiry Interaction
Citation
Areias, Maria Elisa Tavares Figueiredo - Envolvimento do estudante em contextos de aprendizagem enriquecida pela tecnologia [Em linha]: impacto da comunicação vídeo. [S.l.]: [s.n.], 2023. 144 p.