Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
326.17 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O artigo discute e problematiza o acompanhamento e a avaliação da aprendizagem no âmbito da Educação Híbrida e Educação OnLIFE, evidenciando a construção destes conceitos. O objetivo da pesquisa é apresentar e discutir uma proposta de acompanhamento e avaliação da aprendizagem, desenvolvida a partir de elementos presentes no método cartográfico de pesquisa intervenção e elementos presentes na gamificação. Os resultados apontam o potencial do desenho para provocar deslocamentos na forma como os professores compreendem a avaliação e, para instigar processos metacognitivos e tomada de consciência sobre o processo de aprendizagem.
The paper discusses the monitoring and the assessment of learning in the context of Hybrid Education and OnLIFE Education, highlighting the construction of these concepts. The main goal of this work is to present and discuss a proposal for monitoring and evaluating learning, developed from elements present in the cartographic research method and elements present in gamification. The results point to the potential of design to provoke shifts in the way teachers understand and develop assessment and, to instigate metacognitive processes and awareness of the learning process.
The paper discusses the monitoring and the assessment of learning in the context of Hybrid Education and OnLIFE Education, highlighting the construction of these concepts. The main goal of this work is to present and discuss a proposal for monitoring and evaluating learning, developed from elements present in the cartographic research method and elements present in gamification. The results point to the potential of design to provoke shifts in the way teachers understand and develop assessment and, to instigate metacognitive processes and awareness of the learning process.
Description
Keywords
Educação híbrida Gamificação Acompanhamento e Avaliação Cartografia Monitoring and Assessment Hybrid education Cartography Gamification
Citation
SCHLEMMER, Eliane & MOREIRA, J. António (2022). Acompanhamento e Avaliação da Aprendizagem na Educação Híbrida e Educação Onlife: Perspectiva Cartográfica e Gamificada. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 31, n. jan/dez, 1-20.