LE@D - Laboratório de Educação a Distância e Elearning | Comunicações em congressos, conferências, seminários / Communications
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Browsing LE@D - Laboratório de Educação a Distância e Elearning | Comunicações em congressos, conferências, seminários / Communications by Field of Science and Technology (FOS) "Ciências Sociais"
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- The ENID-Teach project in the virtual community "EPALE": impacting partnerships of cooperation or just sharing good practices?Publication . Morgado, Lina; Pinto, João; Afonso, Ana PaulaThis proposal looks at the relationship between the ENID-Teach project and the community platform for Adult Learning in Europe - EPALE. The project aims to train university academics in digital pedagogies, promote flexible teaching models and re-establish the ReCoIn-TaD cooperation network between university professors. The EPALE platform is a European Union initiative for adult education with the aim of promoting knowledge sharing and building a transnational community of educators. The aim of this presentation is to report about the strategy for using EPALE by the Portuguese ENID-Teach team, explaining the decisions made and sharing the experience gained. The results obtained are positive and its possible to conclude that EPALE, despite some limitations, is a valuable tool for european dissemination, collaboration and network building with some impacts in building partnerships of cooperation. It is a platform for sharing and cooperation for those who have links to the field of adult education, and is an asset to the university environment.
- The Nano MOOC Experience of higher education teachers: the case of active and gamified coursePublication . Afonso, Ana Paula; Morgado, Lina; Mendes, António QuintasThe NOOC Active and Gamified Learning, developed by Universidade Aberta (Portugal) within the European ENID-Teach project [1], aims to strengthen faculty competencies in active learning and gamification. This study assesses participants' satisfaction regarding the NOOC’s structure, content, methodology, technology, and overall learning experience. This presentation reports preliminary findings from feedback from Portuguese-speaking participants, primarily higher education teachers, gathered through interviews. Descriptive statistical analysis identified satisfaction trends and areas for future improvement. Results show high satisfaction levels: 90% rated the structure and content as “Excellent.” Didactic resources, content coherence, and instructor performance received similarly positive evaluations.
- Projeto de semestralização do ano escolar no município de S. João da Madeira: perspetivas de professoresPublication . Machado, Eusébio André; Abelha, Marta; Seabra, Filipa; Correia, Luís GrossoA semestralização do calendário escolar foi implementada a título experimental no âmbito de Planos de Inovação/Ação, formalizados através de contratos entre as escolas e o Ministério da Educação (ME), através da Direção-Geral da Educação (DGE), conforme estabelecido na Portaria n.º 181/2019, de 11 de junho. Cinquenta e cinco escolas ou agrupamentos participaram na fase piloto, cuja avaliação, conduzida por uma equipa da Universidade de Lisboa em 2020 (Costa, Almeida & Viana, 2020), apontou várias vantagens, embora sem a considerar uma solução inevitável. Em 2020/2021, o Município de S. João da Madeira aderiu à semestralização nos seus três agrupamentos de escolas e solicitou, a peritos externos, a monitorização deste processo. O projeto teve origem na necessidade de responder a um conjunto de dificuldades que afetavam o ensino e a aprendizagem, tais como: i) o desequilíbrio no número de dias entre períodos letivos; ii) a burocratização do sistema de ensino; iii) o elevado número de reuniões de avaliação sumativa, que priorizam a avaliação das aprendizagens em detrimento da avaliação para as aprendizagens; e iv) o foco excessivo dos Encarregados de Educação na avaliação quantitativa dos alunos, em vez da qualidade das suas aprendizagens. Era, assim, fundamental encontrar soluções para mitigar esses constrangimentos. Nesta comunicação, apresentamos os resultados de inquéritos realizados em 2021 junto dos professores do município, que identificam os aspetos mais e menos bem-sucedidos na implementação da semestralização. Foram recolhidos dados sobre a partiipação dos professores no processo, bem como sobre os impactos na avaliação das aprendizagens, nas dinâmicas do trabalho pedagógico e no sucesso escolar. As perspe]vas dos professores revelam-se, em geral, favoráveis à semestralização, embora e a título de exemplo, parte significativa dos professores discorda ter havido desburocratização com o projeto de semestralização.