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- The ENID-Teach project in the virtual community "EPALE": impacting partnerships of cooperation or just sharing good practices?Publication . Morgado, Lina; Pinto, João; Afonso, Ana PaulaThis proposal looks at the relationship between the ENID-Teach project and the community platform for Adult Learning in Europe - EPALE. The project aims to train university academics in digital pedagogies, promote flexible teaching models and re-establish the ReCoIn-TaD cooperation network between university professors. The EPALE platform is a European Union initiative for adult education with the aim of promoting knowledge sharing and building a transnational community of educators. The aim of this presentation is to report about the strategy for using EPALE by the Portuguese ENID-Teach team, explaining the decisions made and sharing the experience gained. The results obtained are positive and its possible to conclude that EPALE, despite some limitations, is a valuable tool for european dissemination, collaboration and network building with some impacts in building partnerships of cooperation. It is a platform for sharing and cooperation for those who have links to the field of adult education, and is an asset to the university environment.
- The Nano MOOC Experience of higher education teachers: the case of active and gamified coursePublication . Afonso, Ana Paula; Morgado, Lina; Mendes, António QuintasThe NOOC Active and Gamified Learning, developed by Universidade Aberta (Portugal) within the European ENID-Teach project [1], aims to strengthen faculty competencies in active learning and gamification. This study assesses participants' satisfaction regarding the NOOC’s structure, content, methodology, technology, and overall learning experience. This presentation reports preliminary findings from feedback from Portuguese-speaking participants, primarily higher education teachers, gathered through interviews. Descriptive statistical analysis identified satisfaction trends and areas for future improvement. Results show high satisfaction levels: 90% rated the structure and content as “Excellent.” Didactic resources, content coherence, and instructor performance received similarly positive evaluations.
- Avaliação dos determinantes de compra da "Maçã de Alcobaça" IGPPublication . Silva, Bruna Santos; Moura, Ana Pinto de; Cunha, Luís MiguelO presente estudo tem como principal objetivo caracterizar os determinantes de compra da Maçã de Alcobaça Certificada por parte dos consumidores portugueses, avaliar o padrão de consumo deste produto no contexto da alimentação habitual e identificar os fatores que influenciam as escolhas e preferências dos consumidores em relação à Maçã de Alcobaça Certificada. Numa primeira fase, foram realizadas 12 entrevistas semiestruturadas. Para assegurar uma maior representatividade, foram implementados critérios de amostragem baseados no sexo, faixa etária, formação e localização geográfica dos participantes. A partir dos resultados obtidos nas entrevistas, foi desenvolvido um questionário estruturado em quatro secções: conceptualização do tema, aplicação do Food Choice Questionnaire (FCQ), caracterização do padrão alimentar e perfil sociodemográfico. A recolha de dados contou com uma amostra de conveniência composta por 166 indivíduos, de ambos os sexos, com idade igual ou superior a 18 anos, residentes em Portugal. Para a análise dos dados, recorreu-se a técnicas de estatística descritiva para avaliar a frequência alimentar, análise fatorial para a construção dos fatores do FCQ, bem como a testes estatísticos para identificar associações e correlações entre as variáveis em estudo. Os resultados demonstraram que os principais critérios de escolha na compra da Maçã de Alcobaça IGP identificados foram o “Apelo sensorial”, a “Preocupação com origem” e “Conteúdo Natural”. Verificou-se ainda que as mulheres atribuem um maior valor a fatores como “saúde”, “preço” e “conveniência”, enquanto os homens são mais sensíveis ao apelo sensorial do produto.