Browsing by Author "Santos, Carolina"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Os desafios da implementação do e/bLearning no ensino superior : estudo de caso do Instituto Politécnico de PortalegrePublication . Silva, Ana Isabel Mateus da; Santos, Carolina; Romacho, João; Loures, Luís; Pinheiro, LuísA introdução de eLearning no Ensino Superior é um processo com sucesso a nível mundial; é uma pedra angular para a construção de sociedades em desenvolvimento. Portugal a nível do Ensino Superior apresenta já iniciativas no ensino do eLearning, mas as mesmas são extremamente diversas e durante alguns anos um pequeno número de Universidades e Institutos promoviam efetivamente alternativas reais de aprendizagem baseadas em tecnologias de informação e comunicação. Pelo contrário, estas iniciativas centravam-se no uso das plataformas de eLearning (Moodle) no apoio documental às Unidades Curriculares. O caráter exploratório da iniciativa de eLearning do Instituto Superior Politécnico de Portalegre, um Instituto do Ensino Superior Politécnico público, tem características próprias que promovem o seu interesse científico e académico. Por um lado, porque a iniciativa decorre da visão estratégica do Instituto e da necessária adequação da sua prática académica ao paradigma de Bolonha. Por outro lado, porque a sua situação geográfica o solicita, bem como a situação económica dos nossos estudantes. Este artigo descreve o percurso do eLearning no Instituto Politécnico de Portalegre, a avaliação ao longo do ano letivo 2012/2013 e 1.ºsemestre de 2013/2014 em que se procedeu a algumas Unidades Curriculares de 2.ºciclo e Pós-Graduação oferecidas no IPP em Blended Learning e à definição dos modelos pedagógicos adaptados ao módulo de ambientação online para os estudantes.
- Developing a computer system prototype to support aphasia rehabilitationPublication . Nogueira, Nuno; São Mamede, Henrique; Santos, Vitor; Malta, Pedro Maia; Santos, CarolinaThe purpose of this study is to describe the construction process and the evidence of content validity of SCARA, a prototype of a technological system to support language and communication rehabilitation in people with aphasia, providing a tool that serves both patients and health professionals who accompany the respec- tive recovery process. The process followed four stages: internal phase of the program’s organization, with research in the literature and analysis of the materials available in the Portuguese market; construction of the SCARA prototype; evaluation by experts; and data analysis. A Content Validity Index was calculated to determine the level of agreement between the experts. The level of agreement between experts showed the validity of SCARA. SCARA has shown to help the work of the speech-language pathologist and persons with aphasia, contributing to a higher therapeutic quality, enhancing linguistic recovery, and compensating for the impossibility of direct support more frequently and/or prolonged intervention.
- Management model and capture of benefits integrated into the practice of project managementPublication . Almeida, André; Santos, Carolina; São Mamede, Henrique; Malta, Pedro; Santos, VitorAn attempt has been made to address the difficulty of identifying and measuring the benefits derived from investment projects and capturing capital gains for an organization, focusing on developing and implementing a management model and realizing benefits for a leading company in its activity sector. Thus, the objective is to understand how it is possible to achieve the expected benefits of an investment project: A model characterized as generalist was developed (applied to all areas of the company), with the objective of optimizing the realization of benefits, measuring them and thus create value for the organization. Among the methods used, we highlight, in a first phase, the research of some existing Frameworks, which later enabled the development of a proposed framework, validated internally using the existing Business Intelligence platform. Subsequently, based on a satisfaction questionnaire about the framework proposed to users, data related to its development and implementation were collected, with the aim of understanding its acceptance among the users and employees of the company. With the data from this questionnaire, an artifact was developed: a PowerBI dashboard that reflects the benefits identified and captured. In summary, the artifact made it possible to identify, measure, and achieve the benefits generated by the project in question, but also to motivate its use in other existing investment projects, by adapting it to each of the other ones.
- A Plataforma eweb no Erasmus+: caso Be Aware StudentsPublication . Santos, Carolina; Pinheiro, LuísO avanço cada vez mais rápido das tecnologias de comunicação, a competitividade cada vez mais feroz que se sente no mercado educacional leva a que as instituições de ensino superior tenham que adotar novas formas de se relacionar com os seus estudantes. O eblearning assume-se como elemento fundamental numa nova dinâmica de diversificação da sua área de atuação, criando assim a oportunidade captar novos públicos.