Ciências da Educação | Capítulos/artigos em livros internacionais / Book chapters/papers in international books
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Ciências da Educação | Capítulos/artigos em livros internacionais / Book chapters/papers in international books by Author "Almeida, Ana Patrícia"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Informal communication in a formal context: practices in higher educationPublication . Almeida, Ana Patrícia; Oliveira, Nuno RicardoIn recent years, there has been a growing interest in integrating mobile technologies into the formal system in the field of formal education and, in particular, higher education. Furthermore, due to the circumstances caused by the pandemic panorama that extended to most countries in the world in 2020, various sectors, in which education is included, were forced to reinvent and transform themselves in order to adapt to emergency remote education. What the authors propose with this chapter is to make an analysis of the state of the art on the theme of informal communication in the educational context, and particularly in higher education, with the use of the available technology, namely mobile media. Through a literature review already initiated in previous studies, it is intended to know the national and international panorama about the use of mobile applications in the context of higher education and in what way the devices traditionally conceived for informal communication are being used and adapted to a formal context.
- Práticas de leitura em voz alta na escola, família e comunidade: a experiência do "projeto Já Sei Ler – Leitura em Voz Alta”Publication . Almeida, Ana Patrícia; Esteves, SandrinaNão nascemos leitores, aprendemos a ler e a gostar de ler, se as nossas aprendizagens e experiências o permitirem. Mais ainda, e como se sabe, quem lê mais lê melhor e, se lê melhor, vai ter vontade de ler mais. A vontade de ler, mais e melhor, passa, em muito, por estratégia sem parceria com aqueles que são contextos significativos para as crianças: a escola, a família e a comunidade (Lajes, 2007). A escola, a família e a comunidade têm um papel essencial na promoção da leitura, contribuindo para a criação de leitores eficientes, motivados e que partilham o gosto pelo conhecimento. Devem, por isso, ser criadas práticas de colaboração entre professores, família e comunidade, com o intuito de promover a leitura e, assim, o sucesso escolar e pessoal dos alunos. O projeto JÁ SEI LER: Leitura em Voz Alta, que teve início em janeiro de 2019, em Portugal, destina-se a crianças que frequentam o 1º ano de escolaridade, acompanhando-as ao longo do seu percurso de quatro anos no 1º Ciclo do Ensino Básico, e atua em três grandes eixos: (i) a promoção de estratégias que fomentem a leitura em voz alta em sala de aula, com vista ao desenvolvimento de uma leitura fluente e compreensiva; (ii) o desenvolvimento de hábitos de leitura partilhada em família, que conduzam a um sucesso pessoal e escolar; e (iii) o envolvimento com a comunidade, levando a uma sensibilização face à importância da leitura na construção individual e do futuro cidadão.
- Reading aloud: practices in school, family, and community: reports from an intervention projectPublication . Esteves, Sandrina; Almeida, Ana PatríciaWe are not born readers. We learn to read and enjoy reading if our learning and experiences allow it. The school, family, and community have an essential role in promoting reading, contributing to the creation of proficient and motivated readers who share a taste for knowledge. Collaborative practices should therefore be created between teachers, family, and community to promote reading and thus the academic and personal success of students. This was the aim of the Project Já Sei Ler: Leitura em Voz Alta (I Can Read: Reading Aloud), which seeks to operate on three fundamental axes: (1) the promotion of strategies that encourage reading aloud; (2) the development of shared reading habits in the family; and (3) the involvement with the community, leading to an awareness of the importance of reading in the construction of the individual and of future citizens. In this way, this chapter aims to present accounts of the implementation of this intervention project focused on reading, from the school, family, and community.