Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

A avaliação interativa-mediadora como proposta para avaliar a aprendizagem online

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
READ_V4 N2_p. 41-60.pdf1.15 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Este artigo apresenta uma proposição para docência na Educação Online, denominada Avaliação Interativa-mediadora, focada em uma aprendizagem ativa, onde a interatividade, a mediação pedagógica e a avaliação da aprendizagem sejam elementos indissociáveis do fazer pedagógico e avaliativo online. Esta proposta é oriunda de uma tese de doutorado que analisou como cursos com propostas de Educação Online concretizavam a avaliação da aprendizagem. O estudo se deu em dois campos singulares, um no Brasil no Consórcio UERJ/CEDERJ, com sua prática de avaliação interativa e, outro na Universidade Aberta de Portugal, com a framework Avaliação Alternativa Digital. Construímos elementos orientadores para a docência online avaliar a aprendizagem dos discentes, com a criação da proposta de Avaliação Interativa-mediadora. Como base teórica que sustenta a pesquisa trabalhamos os conceitos de Interatividade, Mediação Pedagógica Online, Avaliação Mediadora e Alternativa Digital. No presente artigo o foco será o debate da prática avaliativa no campo de Portugal e na explicação do modelo de Avaliação Interativa-mediadora, que contribui na construção da identidade docente online.
This article presents a proposition for teachers in Online Education, called Interactive-mediator Evaluation, focused in an active learning, in which interactivity, teaching mediation and learning evaluation are inseparable elements from the online teaching and evaluative doing. This proposal comes from a doctorate thesis in which was analysed how courses with online education proposals made their learning evaluation. The study occurred in two singular spaces, one in Brazil, the union of UERJ and CEDERJ, with their interactive evaluation practice, and the other in Portugal Open University, with its Digital Alternative Evaluation framework. We have built guiding elements to the online teaching so that they could evaluate their students' learning with the Interactive-mediator Evaluation. As our theoretical basis to support the research we have brought the Interactivity concept, the Online Pedagogical Mediator, the Mediator Assessment and the Digital Alternative Assessment. In the present article our focus will be the debate about the evaluative practice in Portugal campus and the explanation of the Mediator-interactive Evaluation model, which contributes to the online teaching identity.

Description

Keywords

Avaliação interativa-mediadora Avaliação alternativa digital Interatividade Mediação docente online Educação online Interactive mediator assessment Digital alternative assessment Interactivity Online teaching mediation Online education

Pedagogical Context

Citation

Araújo, Renata Kelly de Souza; Abranches, Sérgio Paulino - A avaliação interativa-mediadora como proposta para avaliar a aprendizagem online. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 4, nº 2 (dezembro 2021), p.41-60

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Universidade Aberta. Laboratório de Educação a Distância e Elearning (LE@D)

CC License

Altmetrics