Browsing by Issue Date, starting with "2021-12"
Now showing 1 - 10 of 59
Results Per Page
Sort Options
- Recolha comunitária de lixo em São Tomé e Príncipe: guia de implementação de um modelo descentralizado e auto-sustentável ao nível da comunidadePublication . Fernández Braña, Álvaro; Ferreira, CéliaEste Guia de Implementação pretende apoiar à colocação em prática de um sistema de recolha de resíduos urbanos a pequena escala (a nível de bairro ou comunidade) em locais onde não há recolha de resíduos por parte das autoridades locais ou onde esta existe mas não dá resposta às necessidades da população. O modelo baseia-se numa recolha de resíduos feita pela própria comunidade, sem a dependência financeira de ajuda externa.
- e-Letras com Vida – Revista de Estudos Globais: Humanidades, Ciências e ArtesPublication . Rita, Annabela; Martuscelli, Tania; Franco, José EduardoA e-Letras com Vida — Revista de Estudos Globais: Humanidades, Ciências e Artes [e-LCV] é uma publicação científica semestral do Centro de Estudos Globais da Universidade Aberta (CEG-UAb) e do Instituto Europeu de Ciências da Cultura Padre Manuel Antunes (IECCPMA), tendo sido criada no âmbito de uma parceria institucional mais alargada. Visa divulgar, no endereço http://e-lcv.online/index.php/revista, estudos originais sobre Literatura, especialmente encarada na sua inscrição cultural e em diálogo com História, a Filosofia, as Artes e as Ciências, no espírito da edição impressa, em relação à qual se mostra independente, Letras com Vida — Literatura, Cultura e Arte.
- Gaspeia: uma monografia exemplarPublication . Cardoso, João LuísRecensão da monografia “O sítio arqueológico da Gaspeia e a neolitização do território de Alvalade Sado” da Doutora Joaquina Soares, co-coordenadora com Carlos Tavares da Silva.
- Viscosity and density measurements on liquid n-heptadecane at high pressuresPublication . Sequeira, Maria Carolina; Avelino, Helena Maria da Nóbrega Teixeira; Caetano, Fernando J. P.; Fareleira, João M. N. A.This article reports novel measurements of the viscosity, η, of liquid n-heptadecane at pressures up to 70 MPa, along six isotherms between 303 and 358 K. The experiments were carried out using a vibrating wire viscometer operated in the forced mode. The 303 and 313 K isotherms have a restricted range of pressures to avoid eventual solidification. The present measurements have an uncertainty less than U(η) = 0.015·η with a confidence level of 0.95. Complementary measurements of the density, ρ, were performed with the same ranges of temperature and pressure, using a DMA HP Anton Paar U-tube densimeter, with a DMA 5000 instrument as a reading unit. The overall maximum uncertainty is U(ρ) = 0.002·ρ with a confidence level of 0.95. The article provides a correlation of the viscosity of compressed liquid n-heptadecane with the molar volume, constructed by means of a scheme based on a modified hard-sphere theory, which describes the experimental data within ca. 1%. A program is provided in the Supporting Information to promptly perform interpolation of the viscosity as a function of temperature and pressure. The isothermal compressibility and the isobaric thermal expansivity were calculated from the density. Viscosity–pressure coefficients have also been determined from the viscosity.
- Costs and benefits resulting from the implementation of PAYT schemesPublication . Garra, João; Fernández Braña, Álvaro; Ferreira, CéliaThis work reports a cost-benefit analysis of different PAYT systems using a full cost accountability (FCA) methodology, that includes both tangible and intangible costs and benefits. A theoretical municipality was defined and 4 models were created, each representing an alternative solution for PAYT. The simulations comprised both domestic and non-domestic users within the municipality and the solutions differed among themselves on the collection schemes, ranging from collective waste containers with limited access and a volume-based system or a weight-based system, to door-to-door collection with individual waste containers or with bags. The simulations used empirical data that was collected from real municipalities during the LIFEPAYT Project concerning both the initial investment as well as the reduction of unsorted/residual waste and increase of source separated recyclables. The economic and financial impact of transitioning to PAYT in each modelled municipality was analysed, focusing on the estimation of the cost structure in the years following the initial investment. The analysis considers three different scenarios of investment: PAYT and Biowaste investment (scenario 1), only PAYT investment (scenario 2) and Business-as-Usual (BAU) (scenario 3). The results show that all PAYT solutions in articulation with a municipal biowaste strategy models (scenario 1) introduce a sustainable municipal solid waste management in the long run and that without transitioning to PAYT (scenario 3) the Municipality will go down a path of economically unsustainable solid waste management.
- O objeto transacional e a sua importância no desenvolvimento humanoPublication . Silva, Ana Isabel Mateus daAlgumas crianças selecionam um objeto transacional que as acompanha ao longo de alguns anos, outras não. Este objeto transacional que pode ser um peluche, um lençol, ou outra coisa, não deve ser-lhe retirado, uma vez que transmite segurança à criança. A adolescência carateriza-se essencialmente por uma transição da dependência para a autonomia. Já ser um adulto jovem implica a resolução de algumas tarefas a nível do desenvolvimento, da autonomia, identidade, independência e segurança, para construir, progressivamente, o seu projeto de vida. No presente estudo vamos analisar se o objeto transacional, na criança, no adolescente e no adulto jovem, influencia ou não o desenvolvimento na autonomia (adolescente) e na autonomia, iniciativa e segurança (adulto jovem). O estudo é comparativo entre a ilha de São Miguel - Açores e Portugal Continental e a análise quantitativa, descritiva e longitudinal.
- Socioeconomic impact of waste over the lifetime of project LIFEPAYTPublication . Fernández Braña, Álvaro; Sousa, Catarina; Bringsken, Beatriz; Neves, Anita; Dinis, Isabel; Ferreira, Célia
- Learning in troubled times: parents' perspectives on emergency remote teaching and learningPublication . Seabra, Filipa; Abelha, Marta; Teixeira, António; Aires, LuísaThe COVID‐19 pandemic triggered profound social consequences, affecting all aspects of human activity, including education. The process of remote teaching that was implemented in response to this crisis is known as emergency remote teaching and learning (ERTL). The present study focuses on Portuguese parents’ perspectives about this process. Data were gathered through an online questionnaire, answered by 203 parents of preschool, basic, and secondary education students (ages 3–18), focusing on self‐perceived digital competence, satisfaction with ERTL, and pedagogical activities developed with their children. Parents were moderately satisfied with ERTL but expressed a marked increase in their workload, particularly those working from home. Parents of children in the second cycle of basic education (ages 10–12) were less satisfied with the process. A variety of activities was promoted, responding to different educational levels’ characteristics. Results show the importance of promoting parents’ digital competence and directing support policies, particularly to parents of younger children (ages 3–12), and raise concerns about equity.
- Comparison of environmental impacts of municipal waste before and after the introduction of PAYT systems using life cycle assessment: the cases of Aveiro, Larnaka and LisbonPublication . Fernández Braña, Álvaro; Ferreira, Célia
- Relatório de avaliação do projeto Atividade “teste” na Moodle: projeto pilotoPublication . Amante, Lúcia; Oliveira, Isolina; Pinto, Maria do Carmo TeixeiraO projeto piloto “Atividade teste na Moodle” visou a realização de testes online, utilizando a ferramenta Teste da Moodle, em substituição das provas presenciais e/ou submissão de provas escritas eletrónicas finais, na plataforma Moodle. O projeto envolveu um conjunto de 7 UCs dos quatro departamentos da universidade. Foi constituída uma equipa de investigadoras do LE@D para realizar a sua avaliação. Objetivos do projeto: • “Promover junto dos docentes participantes as competências necessárias para desenvolver, monitorizar e avaliar, com sucesso, testes online utilizando a plataforma Moodle; • Concretizar um processo viável e robusto que garanta a integridade académica das provas online; • Avaliar o sucesso do processo em comparação com práticas anteriores”. A avaliação externa do projeto desenvolvido inscreveu-se no último objetivo enunciado, “Avaliar o sucesso do processo em comparação com práticas anteriores”, sendo sobre ela que incide este relatório. Os resultados apontam para um elevado nível geral de satisfação com a experiência de uso da ferramenta teste da Moodle, tanto por parte dos estudantes como da equipa docente, identificando-se um conjunto de aspetos particularmente valorizados nesta situação de avaliação.
