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Breakthroughs and pitfalls of using digital technologies in the LSP classroom: an empirical study

datacite.subject.sdg04:Educação de Qualidadept_PT
datacite.subject.sdg09:Indústria, Inovação e Infraestruturaspt_PT
dc.contributor.authorFerro, Maria João
dc.contributor.authorGómez Bautista, Alberto
dc.contributor.authorCarvalho, Ana Sofia
dc.date.accessioned2024-07-16T15:11:26Z
dc.date.available2024-07-16T15:11:26Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractThe integration of digital technologies in language for specific purposes classrooms has become a prominent area of research and practice. This integration has brought about several breakthroughs but also some associated pitfalls. We provide an overview of the introduction of digital technologies in education, taking into consideration that one of the fundamental aims of the United Nations’ sustainable development 2030 agenda is quality education, namely ensuring inclusive and equitable quality education for all. We discuss the challenges posed by digital distraction, given that instructors have to compete with social media and other distractions when students are asked to use their mobile devices in class. We look at different types of digital learning technologies and how they can facilitate the teaching-learning process in order to make the most of these technologies in the classroom. The findings of the study we conducted have allowed us to realise that not only do students use digital technologies in a learning environment autonomously, but they also expect their instructors to include them in the preparation of their courses. Digital technologies should be adapted to the needs and expectations of the students and respond effectively to their objectives and the competences they have to develop.pt_PT
dc.description.abstractA integração de tecnologias digitais nas aulas de línguas para fins específicos tornou-se uma área relevante da investigação e da prática. Esta integração desencadeou vários progressos, mas tem também alguns desafios associados. Este artigo apresenta uma síntese da utilização de tecnologias digitais na educação, tendo em conta que um dos objetivos fundamentais da Agenda 2030 das Nações Unidas para o desenvolvimento sustentável é a educação de qualidade, garantindo, concretamente, uma educação de qualidade inclusiva e equitativa para todos. Discutem-se os desafios resultantes da distração digital, considerando que os professores têm de competir com as redes sociais e outras distrações quando os alunos são convidados a utilizar os seus dispositivos móveis nas aulas. Analisam-se os diferentes tipos de tecnologias de aprendizagem digital e a maneira como podem facilitar o processo de ensino-aprendizagem de modo a tirar o máximo partido destas tecnologias na sala de aula. As conclusões do estudo que realizámos permitem perceber que os alunos não só utilizam as tecnologias digitais num ambiente de aprendizagem de forma autónoma, mas também esperam que os seus professores os incluam na preparação das suas aulas. As tecnologias digitais devem ser adaptadas às necessidades e expetativas dos alunos e responder eficazmente aos seus objetivos e às competências que têm de desenvolver.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationFerro, Maria João; Gómez Bautista, Alberto; Carvalho, Ana Sofia - Breakthroughs and pitfalls of using digital technologies in the LSP classroom: an empirical study. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 7, nº 1 (jan.-junho 2024)pt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34627/redvol7iss1e202413pt_PT
dc.identifier.issn2182-4967
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/16252
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade Aberta. LE@Dpt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/35061pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectLanguages for specific purposespt_PT
dc.subjectDigital technologiespt_PT
dc.subjectClassroom activitiespt_PT
dc.subjectStudent engagementpt_PT
dc.subjectGamificationpt_PT
dc.subjectLínguas para fins específicospt_PT
dc.subjectTtecnologias digitaispt_PT
dc.subjectAatividades em sala de aulapt_PT
dc.subjectEnvolvimento dos alunospt_PT
dc.subjectGamificaçãopt_PT
dc.titleBreakthroughs and pitfalls of using digital technologies in the LSP classroom: an empirical studypt_PT
dc.title.alternativeProgressos e desafios na utilização de tecnologias digitais nas aulas de LFE: um estudo empíricopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.titleRE@D – Revista de Educação a Distância e eLearningpt_PT
person.familyNamePEREIRA DE ALMEIDA FERRO E VIEIRA
person.familyNameGómez Bautista
person.familyNameCarvalho
person.givenNameMARIA JOÃO
person.givenNameAlberto
person.givenNameAna Sofia
person.identifierABH-2263-2020
person.identifier.ciencia-id3217-AFF2-87C5
person.identifier.ciencia-id6D1F-1726-EFB9
person.identifier.orcid0000-0001-8215-836X
person.identifier.orcid0000-0002-7928-328X
person.identifier.orcid0000-0003-4068-2504
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication294dc03c-4705-401e-b321-ef9dc5e33b2a
relation.isAuthorOfPublication99ef574e-862a-4281-a277-b2013c2459a4
relation.isAuthorOfPublication14bd36f1-a668-4d05-a58e-c2bb04f7eb02
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