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Breakthroughs and pitfalls of using digital technologies in the LSP classroom: an empirical study

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Abstract(s)

The integration of digital technologies in language for specific purposes classrooms has become a prominent area of research and practice. This integration has brought about several breakthroughs but also some associated pitfalls. We provide an overview of the introduction of digital technologies in education, taking into consideration that one of the fundamental aims of the United Nations’ sustainable development 2030 agenda is quality education, namely ensuring inclusive and equitable quality education for all. We discuss the challenges posed by digital distraction, given that instructors have to compete with social media and other distractions when students are asked to use their mobile devices in class. We look at different types of digital learning technologies and how they can facilitate the teaching-learning process in order to make the most of these technologies in the classroom. The findings of the study we conducted have allowed us to realise that not only do students use digital technologies in a learning environment autonomously, but they also expect their instructors to include them in the preparation of their courses. Digital technologies should be adapted to the needs and expectations of the students and respond effectively to their objectives and the competences they have to develop.
A integração de tecnologias digitais nas aulas de línguas para fins específicos tornou-se uma área relevante da investigação e da prática. Esta integração desencadeou vários progressos, mas tem também alguns desafios associados. Este artigo apresenta uma síntese da utilização de tecnologias digitais na educação, tendo em conta que um dos objetivos fundamentais da Agenda 2030 das Nações Unidas para o desenvolvimento sustentável é a educação de qualidade, garantindo, concretamente, uma educação de qualidade inclusiva e equitativa para todos. Discutem-se os desafios resultantes da distração digital, considerando que os professores têm de competir com as redes sociais e outras distrações quando os alunos são convidados a utilizar os seus dispositivos móveis nas aulas. Analisam-se os diferentes tipos de tecnologias de aprendizagem digital e a maneira como podem facilitar o processo de ensino-aprendizagem de modo a tirar o máximo partido destas tecnologias na sala de aula. As conclusões do estudo que realizámos permitem perceber que os alunos não só utilizam as tecnologias digitais num ambiente de aprendizagem de forma autónoma, mas também esperam que os seus professores os incluam na preparação das suas aulas. As tecnologias digitais devem ser adaptadas às necessidades e expetativas dos alunos e responder eficazmente aos seus objetivos e às competências que têm de desenvolver.

Description

Keywords

Languages for specific purposes Digital technologies Classroom activities Student engagement Gamification Línguas para fins específicos Ttecnologias digitais Aatividades em sala de aula Envolvimento dos alunos Gamificação

Citation

Ferro, Maria João; Gómez Bautista, Alberto; Carvalho, Ana Sofia - Breakthroughs and pitfalls of using digital technologies in the LSP classroom: an empirical study. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 7, nº 1 (jan.-junho 2024)

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