Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.04 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este estudo, ancorado nas imagens cinematográficas e nas palavras, procura aliar de forma coerente as urgências de propostas educativas adequadas à contemporaneidade. Procura um caminho para uma abordagem teórica e prática favorecendo uma educação pela arte baseada em dois princípios orientadores, que se encontram definidos no corpo deste trabalho, como sendo: o dialogismo e a literacia cidadã. Com base nestes dois princípios procurou-se evidenciar alguns instrumentos estratégicos para a construção do conhecimento por meio do cinema. Juntando a teoria à prática, a experiência desenvolveu-se no contexto da Escola Artística Soares dos Reis, em três áreas curriculares dos 12º anos dos cursos de
Produção Artística e Comunicação Audiovisual, recorrendo ao filme, Rashomon de Akira
Kurosawa, como um exemplo para testar uma proposta teórica e definir os respectivos instrumentos para a construção do conhecimento.
This work, grounded on cinematographic images and words, pursues a coherent alliance of emergencies in turn of adequate contemporaneous educational proposals. It seeks a path to a theoretical and practical approach within art education based on two key principles, which are defined in this study: dialogism and citizen literacy. Rooted in those two principles, it seeks to point out some strategic tools for knowledge construction through cinema. Allying theory to practice, the experiment took place in the Artistic School Soares dos Reis in three distinct curricula areas for 12th grade of high school, or further education, in Artistic Production and Audiovisual Communication, using Akira Kurosawa’s film Rashomon, as an example to test a theory proposal and define consequent tools for knowledge construction.
This work, grounded on cinematographic images and words, pursues a coherent alliance of emergencies in turn of adequate contemporaneous educational proposals. It seeks a path to a theoretical and practical approach within art education based on two key principles, which are defined in this study: dialogism and citizen literacy. Rooted in those two principles, it seeks to point out some strategic tools for knowledge construction through cinema. Allying theory to practice, the experiment took place in the Artistic School Soares dos Reis in three distinct curricula areas for 12th grade of high school, or further education, in Artistic Production and Audiovisual Communication, using Akira Kurosawa’s film Rashomon, as an example to test a theory proposal and define consequent tools for knowledge construction.
Description
Dissertação de Mestrado em Arte e Educação apresentada à Universidade Aberta
Keywords
Educação Cinema Conhecimento Construction Knowledge Education Words
Citation
Palma, Ana da - O cinema como instrumento de construção do conhecimento [Em linha] : aplicação de trevo teórico : um estudo de caso na Escola Artística Soares dos Reis. Porto : [s.n.], 2011. 168 p.