Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
6.5 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Nos dias de hoje, possuir proficiência em mais do que uma língua estrangeira é um
imperativo que configura para qualquer locutor uma vantagem competitiva a nível
económico, social, profissional e também cultural.
A crescente procura pela aprendizagem de português como língua estrangeira por terras
do oriente tem o seu exponente na China, país que tem assistido a um elevado
crescimento no número de alunos nos últimos 10 anos. Todavia, este crescimento
exponencial nem sempre é acompanhado pelo aumento de professores qualificados para
tal docência, o que se reflete no surgimento de algumas dificuldades por parte dos
aprendentes, especialmente numa aprendizagem consistente em níveis mais elevados.
Um elemento diferenciador aquando da entrada no mercado de trabalho, bem como no
acesso a mestrados em Portugal, é a obtenção com sucesso do certificado de nível B2 do
exame CAPLE (Centro de Avaliação e Certificação de Português Língua Estrangeira), de
nomenclatura exame DIPLE (Diploma intermédio de Português Língua Estrangeira).
Dadas as condições apresentadas, este projeto pretende apresentar algumas soluções que
permitam colmatar as dificuldades encontradas na aprendizagem da escrita em níveis
mais avançados e ajudar a preparar aprendentes para a obtenção do certificado de
proficiência de língua portuguesa.
Convocando os princípios metodológicos da Sala de Aula Invertida e do Ensino de Línguas
Baseado em Tarefas, conjugados com o ensino online, o presente trabalho propõe-se
desenvolver uma sequência didática para aprendizagem da sequência prototípica da carta
de reclamação, com foco nas estruturas argumentativas, com o propósito de preparar os
aprendentes para a componente escrita da certificação.
Nowadays, having proficiency in more than one foreign language is an imperative that gives any person a competitive advantage in economic, social, professional and cultural terms. The growing demand for learning Portuguese as a foreign language in eastern lands has its exponent in China, a country that has witnessed a high growth in the number of students in the last 10 years. However, this exponential growth is not always accompanied by an increase in teachers prepared for such teaching, which is reflected in the emergence of some difficulties on the part of learners, especially in consistent learning at higher levels. A differentiating element when entering the labor market as well as in accessing postgraduate studies in Portugal is the successful attainment of the certificate at level B2 of the CAPLE (Centro de Avaliação e Certificação de Português Língua Estrangeira) exam, referred as DIPLE exam (Diploma Intermédio de Português Língua Estrangeira). Considering the conditions, this project aims to present some solutions that can overcome the difficulties encountered in learning writing at more advanced levels and help prepare learners to obtain the Portuguese Language Proficiency Certificate. Invoking the methodological principles of the Flipped Classroom and Task-Based Language Teaching aggregated with online teaching, the present work proposes to develop a didactic sequence for learning the prototypical sequence of the complaint letter, focusing on argumentative structures, with the purpose of preparing learners for the written component of the certification exam.
Nowadays, having proficiency in more than one foreign language is an imperative that gives any person a competitive advantage in economic, social, professional and cultural terms. The growing demand for learning Portuguese as a foreign language in eastern lands has its exponent in China, a country that has witnessed a high growth in the number of students in the last 10 years. However, this exponential growth is not always accompanied by an increase in teachers prepared for such teaching, which is reflected in the emergence of some difficulties on the part of learners, especially in consistent learning at higher levels. A differentiating element when entering the labor market as well as in accessing postgraduate studies in Portugal is the successful attainment of the certificate at level B2 of the CAPLE (Centro de Avaliação e Certificação de Português Língua Estrangeira) exam, referred as DIPLE exam (Diploma Intermédio de Português Língua Estrangeira). Considering the conditions, this project aims to present some solutions that can overcome the difficulties encountered in learning writing at more advanced levels and help prepare learners to obtain the Portuguese Language Proficiency Certificate. Invoking the methodological principles of the Flipped Classroom and Task-Based Language Teaching aggregated with online teaching, the present work proposes to develop a didactic sequence for learning the prototypical sequence of the complaint letter, focusing on argumentative structures, with the purpose of preparing learners for the written component of the certification exam.
Description
Keywords
Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas Nível B2 - Vantagem Ensino de línguas baseado em tarefas Sala de aula invertida Carta de reclamação Sequência didática Common European Framework of Reference for Languages B2 level - Advantage Task-based language learning Inverted classroom Complain letter Didactical sequence
Pedagogical Context
Citation
Soares, Liliana Isabel da Cunha - Não escrevemos como falamos! [Em linha]: concepção de um curso online para o desenvolvimento da competência escrita para preparação para o DIPLE. [S.l.]: [s.n.], 2022. 153 p.