Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
976.54 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente estudo, desenvolvido no enquadramento da Psicolinguística e da Aquisição
Bilingue da Primeira Infância (BFLA), investiga o desenvolvimento da consciência
metalinguística no bilinguismo precoce e na aquisição bilingue simultânea do português
e do neerlandês, a partir de um estudo de caso de uma criança, dos 2;4 até os 3 anos de
idade. Partindo da premissa de que as crianças que adquirem duas línguas em
simultâneo desenvolvem, desde o início do seu desenvolvimento, dois sistemas
linguísticos, visamos averiguar em que medida a criança em estudo desenvolve também
uma consciência metalinguística que lhe permite distinguir os contextos de uso das
línguas em aquisição. Os resultados sugerem que a criança apresenta capacidade para
distinguir as duas línguas e que não as confunde. Consideramos que a escolha de língua
maioritariamente apropriada num dado contexto, bem como as outras manifestações
da atividade metalinguística identificadas no corpus evidenciam que a criança possui
uma consciência metalinguística quanto ao uso contextualizado das duas línguas. Os
2
dados indicam ainda que a distinção, ou não, entre as línguas e os respetivos contextos
de uso não podem ser interpretados apenas como a presença ou ausência de uma
consciência metalinguística relativa ao uso distinto das duas línguas. Verificámos que a
escolha aparentemente “inapropriada” da língua poderá ser determinada por vários
fatores.
The present research developed within the framework of Psycholinguistics and Bilingual First Language Acquisition (BFLA) investigates the development of metalinguistic awareness in early bilingualism and in the simultaneous bilingual acquisition of Portuguese and Dutch, based on a case study of a child, aged 2;4 to 3 years old. Starting from the premise that children who acquire two languages at the same time develop two linguistic systems from the very beginning, we aim to find out to what extent the child under study develops a metalinguistic awareness that allows him to distinguish the contexts of use of the languages being acquired. The results suggest that the child is able to distinguish the two languages and does not confuse them. We consider that the choice of mostly appropriate language, as well as the other manifestations of metalinguistic activity identified in the corpus, show that the child has a metalinguistic awareness regarding the contextualized use of the two languages. The data also indicate that the distinction (or not) between languages and the respective contexts of use cannot be interpreted only as the presence, or absence, of a metalinguistic awareness regarding the distinct use of the two languages. We found that the apparently “inappropriate” choice of language could be due to several factors.
The present research developed within the framework of Psycholinguistics and Bilingual First Language Acquisition (BFLA) investigates the development of metalinguistic awareness in early bilingualism and in the simultaneous bilingual acquisition of Portuguese and Dutch, based on a case study of a child, aged 2;4 to 3 years old. Starting from the premise that children who acquire two languages at the same time develop two linguistic systems from the very beginning, we aim to find out to what extent the child under study develops a metalinguistic awareness that allows him to distinguish the contexts of use of the languages being acquired. The results suggest that the child is able to distinguish the two languages and does not confuse them. We consider that the choice of mostly appropriate language, as well as the other manifestations of metalinguistic activity identified in the corpus, show that the child has a metalinguistic awareness regarding the contextualized use of the two languages. The data also indicate that the distinction (or not) between languages and the respective contexts of use cannot be interpreted only as the presence, or absence, of a metalinguistic awareness regarding the distinct use of the two languages. We found that the apparently “inappropriate” choice of language could be due to several factors.
Description
Keywords
Bilinguismo Aquisição da linguagem Aquisição bilingue Bilinguismo como a primeira língua Bilinguismo Português/ Neerlandês Consciência metalinguística Consciência metalinguística nos falantes bilingues Aquisição Bilingue da Primeira Infância (BFLA) Psicolinguística Português europeu Language acquisition Bilingual acquisition Metalinguistic awareness Portuguese / Dutch Bilingualism
Citation
CAELS, Anouschka e Hanna BATORÉO 2022 Desenvolvimento da Consciência Metalinguística na Aquisição Bilingue de Português Europeu e Neerlandês. Cadernos de PLE. Estudos variacionistas e aplicados em Língua Não-Materna. Osório, Paulo e Lurdes Moutinho (coord.). UA Editora - Universidade de Aveiro. Julho 2022, 32-57. e-ISSN - 2795-5680. URL - https://proa.ua.pt/index.php/cple
Publisher
UA Editora - Universidade de Aveiro