| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 787.7 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Com o advento da web 2.0, emergiram ferramentas e tecnologias que possibilitaram o
trabalho colaborativo e a concretização da inteligência coletiva. Um desses recursos são os wikis,
sendo a Wikipédia um exemplo paradigmático. De facto, esta enciclopédia é sustentada pelo
trabalho de um conjunto de voluntários que preconizam a referida inteligência coletiva.
Considerando o seu potencial, simultaneamente como prática e recurso educacional aberto, temos
vindo a defender a sua utilização na prática docente, em diferentes espaços, modalidades e níveis
educativos. Assim, este texto tem por objetivos apresentar exemplos dessa utilização na formação
de docentes, da educação básica à educação superior, e contribuir para o debate em torno das
competências digitais e múltiplas literacias, numa reflexão ancorada na educação aberta e nos
objetivos de desenvolvimento sustentável das Nações Unidas. Acreditamos poder ainda contribuir
para o desenvolvimento de bens públicos comuns, no pressuposto contemporâneo de mudança e
inovação educativa.
With the advent of the web 2.0, tools and technologies emerged enabling collaborative work and the epitome of the collective intelligence. One of these resources are wikis, namely Wikipedia. In fact, this encyclopedia is supported by the work of volunteers who advocate that collective intelligence. In this context, important challenges arise, namely in the field of training, ethics, humanity and social responsibility. Considering its potential, we have been defending its use in teaching practices, in different educational spaces, modalities and levels of schooling and learning. Thus, this text aims to present examples of this use in teacher training, and to contribute to the debate around digital competences and multiple literacies, including information literacy, in a reflection anchored in open education and the United Nations' sustainable development goals. We therefore believe we can contribute to the development of common public goods, based on the contemporary assumption of educational change and innovation.
With the advent of the web 2.0, tools and technologies emerged enabling collaborative work and the epitome of the collective intelligence. One of these resources are wikis, namely Wikipedia. In fact, this encyclopedia is supported by the work of volunteers who advocate that collective intelligence. In this context, important challenges arise, namely in the field of training, ethics, humanity and social responsibility. Considering its potential, we have been defending its use in teaching practices, in different educational spaces, modalities and levels of schooling and learning. Thus, this text aims to present examples of this use in teacher training, and to contribute to the debate around digital competences and multiple literacies, including information literacy, in a reflection anchored in open education and the United Nations' sustainable development goals. We therefore believe we can contribute to the development of common public goods, based on the contemporary assumption of educational change and innovation.
Description
Produção científica Integrada na investigação do doutoramento em educação, especialidade de educação a distância e Elearning, curso do Departamento de Educação e Ensino a Distância da Universidade Aberta, e no âmbito de projeto da UID4372/FCT Laboratório de Educação a Distância e Elearning, Universidade Aberta - Referência: UID4372/FCT-FA-PPhD2019-02.
Keywords
Programa Wikipédia na Educação Educação e formação aberta Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) Formação de professores Wikipedia in Education Program Open education and training Information and Communication Technologies (ICT) Teacher training
Pedagogical Context
Citation
Cardoso, T., & Pestana, F. (2020). A Wikipédia como prática e recurso educacional aberto na formação docente. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 13(32), 1-16.
Publisher
Revista Tempos e Espaços em Educação
