Repository logo
 
Publication

Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic

datacite.subject.sdg04:Educação de Qualidadept_PT
dc.contributor.authorRuna, Ana
dc.contributor.authorOliveira, Susana
dc.contributor.authorCardoso, Carla
dc.date.accessioned2022-12-29T11:19:57Z
dc.date.available2022-12-29T11:19:57Z
dc.date.issued2022-11
dc.description.abstractThe present exploratory study aims to identify and assess positive and negative emotions felt by students from two higher education institutions regarding the change in the evaluation paradigm (from on-site to online) during the lockdown period resulting from the COVID-19 pandemic. A questionnaire with two Likert scales (emotional Well-being and emotional Ill-being) was applied for data collection. The results reveal the experience of more positive than negative emotions, indicating that online evaluation does not intensify negative emotions besides those usually associated with the evaluation process itself. On the contrary, there is a higher record of positive emotions related to the newly instituted evaluation model. The exploratory study also suggests that the new teaching and evaluation model may benefit students' emotions and improve their academic success, promoting emotional well-being.pt_PT
dc.description.abstractO presente estudo exploratório tem como principal objetivo identificar e avaliar as emoções (positivas e negativas) que os estudantes de duas instituições de ensino superior experienciaram face à mudança de paradigma de avaliação, concretamente a realização de provas eletrónicas (online) na modalidade de ensino a distância, durante o período de confinamento decorrente da pandemia COVID-19. Para a recolha dos dados foi aplicado um questionário com duas escalas de Likert (Bem-estar e Mal-estar emocional). Os resultados obtidos revelam a vivência de emoções mais positivas do que negativas. Permitem-nos concluir que a avaliação online não acentua as emoções negativas para além daquelas que já habitualmente estão associadas ao próprio processo avaliativo. Pelo contrário, verificou-se um maior registo de emoções positivas associadas ao modelo de avaliação. Este modelo de formação e avaliação pode revelar-se benéfico para os estudantes em termos de emoções e potenciar o seu sucesso académico, pois promove o bem-estar emocional.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationRuna, Ana; Oliveira, Susana, Cardoso, Carla - Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 5, nº 2 (novembro 2022)pt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34627/redvol5iss2e202209pt_PT
dc.identifier.issn2182-4967
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/12822
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade Aberta. Laboratório de Educação a Distância e Elearning (LE@D)pt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/27382pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectEmotionspt_PT
dc.subjectOnline evaluationpt_PT
dc.subjectHigher educationpt_PT
dc.subjectForeign languagespt_PT
dc.subjectEmoçõespt_PT
dc.subjectFormaçãopt_PT
dc.subjectAvaliação onlinept_PT
dc.subjectEnsino superiorpt_PT
dc.subjectLínguas estrangeiraspt_PT
dc.titleEmotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemicpt_PT
dc.title.alternativeEmoções, formação e avaliação online no ensino superior em contexto de pandemiapt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.titleRE@D - Revista de Educação a Distância e Elearningpt_PT
person.familyNameNascimento Ferreira Runa
person.familyNamede Magalhães Oliveira
person.givenNameAna Isabel
person.givenNameSusana
person.identifier.ciencia-id1E18-1225-141A
person.identifier.ciencia-idE914-7A35-F9A5
person.identifier.orcid0000-0001-9398-750X
person.identifier.orcid0000-0002-0253-4204
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationb601324a-9675-4be6-a462-8e04c47dd645
relation.isAuthorOfPublicationd2ccdf05-5275-4119-972a-328e5a484609
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryb601324a-9675-4be6-a462-8e04c47dd645

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
READ_V5 N2_2202209.pdf
Size:
4.41 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.97 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: