Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
532.46 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O texto que se apresenta parte da possibilidade de as dinâmicas de construção de um ‘mega agrupamento’ poderem fazer ressaltar elementos inovadores sustentados na produção de mecanismos autopoiéticos. Para o efeito, convoca-se a teoria dos sistemas sociais do sociólogo alemão Niklas Luhmann, numa abordagem teórica e metodológica, utilizando-se como instrumentos de recolha de dados a entrevista semidiretiva e notas de campo. Para a análise do corpus documental recorre-se ao método de análise de conteúdo.
The present text represents the possibility that the dynamics of the construction of a 'mega grouping' could highlight innovative elements sustained in the production of autopoietic mechanisms. For this purpose, the social systems theory of the German sociologist Niklas Luhmann is summoned, in a theoretical and methodological approach, using as data collection tools the semidirectional interview and field notes. For the analysis of the documentary corpus it is used the content analysis method.
The present text represents the possibility that the dynamics of the construction of a 'mega grouping' could highlight innovative elements sustained in the production of autopoietic mechanisms. For this purpose, the social systems theory of the German sociologist Niklas Luhmann is summoned, in a theoretical and methodological approach, using as data collection tools the semidirectional interview and field notes. For the analysis of the documentary corpus it is used the content analysis method.
Description
Keywords
Memória social Autopoiese Inovação Sistema organizacional Decisão Social memory Autopoiesis Innovation Organizational system Decision
Pedagogical Context
Citation
Salgueiro, J.; Susana Henriques (2017). Dinâmicas de construção de um ‘mega agrupamento’ de escolas. Uma abordagem sistémica luhmanniana, Gestão e Desenvolvimento, 25, 219-242, ISSN: 0872-556X
Publisher
Universidade Católica Portuguesa