Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
530.85 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A investigação tem demonstrado a importância da utilização de tecnologias no ensino. No
entanto, verifica-se que estas nem sempre são utilizadas de forma efetiva. Uma das justificações
apontadas para esta lacuna entre as tecnologias e a sua integração no ensino é a falta de
formação dos professores.
A Educação Aberta, onde se inserem os Recursos Educacionais Abertos, tem como objetivo a
diminuição de barreiras no acesso à educação e fornece um espaço para formação de
professores no uso de tecnologias no ensino. Neste artigo apresentamos o trabalho desenvolvido
no desenho de um curso de formação, a disponibilizar de forma aberta, relativo ao
desenvolvimento de Recursos Educacionais Abertos para Smartphone. Pretende-se assim
estudar de que modo o mesmo pode contribuir para a mudança do paradigma de ensino
tradicional, para um outro, mais centrado no estudante e promover uma atualização dos
conhecimentos tecnológicos dos professores. Uma das atividades de aprendizagem incluída na
formação é o desenvolvimento de uma app educacional através da linguagem de programação
App Inventor.
Este artigo descreve a investigação em curso, apresentando algumas conclusões preliminares
resultantes dos dados reunidos até ao momento.
Research has shown the importance about the use of technologies in education. Despite that, technology and its integration in education is the lack of teacher training programs. Open Education, where Open Educational Resources are included, has the goal of removing barriers to education, also provides room to teacher training about the use of technology in education. In this paper, we present the work done regarding the design of a training course, to be delivered openly, about Open Educational Resources for Smartphone. W intent to investigate in which way it may contribute to the change from the traditional teaching paradigm, for other, more student centered and pr learning activities included in this course design is the development of an educational app thru AppInventor programing language. This article describes the investigations steps developed and presents some of the preliminary results from the data gathered until the present moment.
Research has shown the importance about the use of technologies in education. Despite that, technology and its integration in education is the lack of teacher training programs. Open Education, where Open Educational Resources are included, has the goal of removing barriers to education, also provides room to teacher training about the use of technology in education. In this paper, we present the work done regarding the design of a training course, to be delivered openly, about Open Educational Resources for Smartphone. W intent to investigate in which way it may contribute to the change from the traditional teaching paradigm, for other, more student centered and pr learning activities included in this course design is the development of an educational app thru AppInventor programing language. This article describes the investigations steps developed and presents some of the preliminary results from the data gathered until the present moment.
Description
Keywords
Educação aberta Recursos educacionais abertos Formação de professores Smartphone Apps educacionais App inventor Open education Open educational resources Teacher training Educacional apps AppInventor
Citation
Filipe, A., Nobre, A. (2018). Educação aberta e tecnologia aberta na formação de professores. In Pedro, A., Piedade, J., Matos, J.F., Dorotea, N. e Pedro. N. (org). Atas do V Congresso Internacional das TIC na Educação. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Lisboa.
Publisher
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa