Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
437.32 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A temática deste texto aborda as possibilidades pedagógicas da utilização da
curadoria de conteúdos digitais na pesquisa-formação na cibercultura, enquanto
dispositivo metodológico. Parte do pressuposto de que a curadoria de conteúdo digital
se mostra um potente dispositivo de pesquisa na cibercultura, tornando os
pesquisadores preparados para uma construção colaborativa e coletiva de práticas. Tem
como objetivo sugerir um dispositivo com inspiração na abordagem plural-
multirreferencial para uso na pesquisa-formação na cibercultura. Optou-se por realizar
uma revisão crítica de modelos de curadoria de conteúdo, para ser possível propor um
modelo específico a ser utilizado na pesquisa-formação na cibercultura. Como resultado,
percebe-se o potencial da curadoria de conteúdo digital, ao propiciar ao pesquisador um
dispositivo flexível no aprendizado de novos conceitos ao se fazer pesquisa.
The thematic of this text addresses the pedagogical possibilities of using digital content curation in education-research in cyberculture, as a methodological device. It starts from the assumption that curating digital content proves to be a powerful research device in cyberculture, making researchers prepared for a collaborative and collective construction of practices. It aims to suggest a device inspired by the plural- multi-referential approach for use in education-research in cyberculture. We opted to conduct a critical review of content curation models, in order to be able to propose a specific model to be used in education-research in cyberculture. As a result, you can see the potential of digital content curation, by providing the researcher with a flexible device in the learning of new concepts when doing research.
The thematic of this text addresses the pedagogical possibilities of using digital content curation in education-research in cyberculture, as a methodological device. It starts from the assumption that curating digital content proves to be a powerful research device in cyberculture, making researchers prepared for a collaborative and collective construction of practices. It aims to suggest a device inspired by the plural- multi-referential approach for use in education-research in cyberculture. We opted to conduct a critical review of content curation models, in order to be able to propose a specific model to be used in education-research in cyberculture. As a result, you can see the potential of digital content curation, by providing the researcher with a flexible device in the learning of new concepts when doing research.
Description
Keywords
Curadoria de conteúdo digital Pesquisa-formação Cibercultura Digital content curation Education-research Cyberculture
Pedagogical Context
Citation
Chagas, Alexandre Meneses; Linhares, Ronaldo Nunes - A curadoria de conteúdos digitais, como dispositivo na pesquisa-formação na cibercultura. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 3, nº 1 (março/abril 2020), p. 100-114
Publisher
Universidade Aberta. Laboratório de Educação a Distância e Elearning (LE@D)