Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Perspectives of online education
    Publication . Reis, Felipa Lopes dos; Pinho, Carlos; Negas, Mário Carrilho; Martins, António Eduardo Pais Falcão Barbosa
    The objective of this article is to bring up a reflexion on the nature of online education and its specific characteristics. The reality and development level of Information and Communication Technologies are both fundamental for the success and maturity of more evolved teaching processes. These processes assume themselves increasingly as facilitators and active agents of the diffusion of knowledge.
  • Contributo das redes sociais na aprendizagem em ambiente e-learning: o software social
    Publication . Silva, Victor Paulo Gomes da; Negas, Mário Carrilho; Reis, Felipa Lopes dos
    O e-Learning utiliza tecnologias avançadas de suporte à formação e desenvolvimento dos estudantes. Com esta finalidade pode perguntar-se se as aplicações de micro-blogging utilizadas nas redes sociais podem desempenhar um papel importante, desde que os professores lhe dêem o melhor uso e estudantes as interpretem como ferramenta didáctica. O The Economist promoveu um debate online sobre o valor da utilização das redes sociais na educação, tendo as opiniões variado de perda de tempo e motivo de distracção das metas académicas a factor valorizador ("Economist debates: Social networking", 2008). O objectivo deste estudo teórico é a análise do possível contributo das redes sociais na aprendizagem em ambiente e-Learning. O estudo também aborda o relativamente recente movimento das instituições de ensino superior presencial na adopção de aplicações como o Facebook e Twitter, ou outros recursos deste tipo, como forma de divulgação de informação institucional e captura de novos alunos. Estas aplicações permitem uma comunicação mais próxima com o aluno. Assim sendo, para Mazer et al. (2007) a utilização das redes sociais por parte do professor pode aumentar a motivação nos estudantes e melhorar o relacionamento entre alunos, contribuindo favoravelmente para o desempenho académico destes.
  • Assessing eLearning : finding a model for higher education
    Publication . Martins, António Eduardo Pais Falcão Barbosa; Reis, Felipa Lopes dos; Negas, Mário Carrilho; Pinho, Carlos
    Like every form of education or training, e-learning must be assessed with respect to various criteria, bearing in mind that it is undergoing a constant process of improving and progressing towards its goals. However, it is difficult to define a single model for assessing e-learning as technology is evolving all the time, in addition to the fact that Web 2.0 has created new ways for internet users to relate to each other. Therefore, it will be important to analyse the ways in which assessment 2.0 of e-learning is undertaken, bearing in mind that it will correspond to an evolution in the assessment of the mode of e-learning that could be designated "e-learning 1.0", whose most important points are described below. In assessing e-learning, it is often usual to compare it to exclusively presential models, ignoring the fact that e-learning is about what could be called e-pedagogy, in which new standards of communication, collaboration and group behaviour co-exist. In e-learning, new models of learning are used, involving the way that learners interact not only among themselves but also with the educational resources available, both online and offline, resulting in a change in the way they perceive the learning context in which they are involved. The evaluation of e-learning should be tackled in a very pragmatic way. It should be appropriate to the learning project in question and not become a highly complex study resulting in a large amount of complicated data, in which the aims of the evaluation end up being unclear to users. A proper assessment of e-learning must therefore have objectives, indicators, and goals that are explicit and easy to grasp, making it possible to respond to the questions that users wish to see solved. Above all, it should create methods of presenting the results of the assessment in a way that is easily understood by all parties concerned.
  • I Seminário Internacional Comunidades Digitais em Rede [CODIRE]: ebook multimédia
    Publication . Costa, Adelaide Millán; Barros, Daniela Melaré Vieira; Caeiro, Domingos; Caetano, João Relvão; Moreira, J. António; Negas, Mário Carrilho; Henriques, Susana
  • O e-learning no ensino superior
    Publication . Reis, Felipa Lopes dos; Negas, Mário Carrilho; Silva, Victor Paulo Gomes da
    No presente artigo analisamos de forma sumária os aspectos mais relevantes do ensino a distância telemático (e-learning). Para o efeito apresentamos as significativas alterações havidas nos domínios da informática e das telecomunicações e como as mesmas afectaram o processo de ensino-aprendizagem: acompanhando a rápida expansão de meios técnicos propiciadores de comunicação interactiva, professores e estudantes passaram a utilizar de forma habitual ferramentas tais como a Internet, o correio electrónico e a videoconferência, transformando-as em ferramentas efectivas de ensino-aprendizagem. Seguidamente, comentamos como estes meios técnicos propiciadores de comunicação interactiva: • Constituíram um corte face aos tradicionais métodos de organização e de relação social no ensino superior; • Incrementaram as possibilidades de aprendizagem e, deste modo, representaram uma melhor oferta de serviços educativos à população.
  • Mercantilização, elo de ligação entre técnica e desqualificação : o caso do ensino superior
    Publication . Silva, Victor Paulo Gomes da; Reis, Felipa Lopes dos; Negas, Mário Carrilho
    O presente artigo pretende demonstrar, para o ensino superior, como a mercantilização do mesmo leva a que os novos meios técnicos se traduzam em desqualificação do professor. Na primeira parte, é salientado o processo de mercantilização do ensino superior resultante do desmantelamento do Estado do bem-estar na Europa ocidental. Seguidamente, é referido o e-learning enquanto modalidade de ensino-aprendizagem a distância mais sofisticada do que as suas antecessoras, mantendo simultaneamente as potencialidades destas enquanto propiciadoras de um ensino de massas. Finalmente, é explicado como a mercantilização, por via “taylorização” do trabalho do professor, estabelece um elo entre e-learning e desqualificação do professor.
  • Using social software to enhance the student e-learning experiences and activities in higher education
    Publication . Negas, Mário Carrilho; Reis, Felipa Lopes dos; Pinho, Carlos; Martins, António Eduardo Pais Falcão Barbosa
    E-learning – almost by definition - uses advanced technologies to support the formation and development of students. Therefore, Web 2.0 applications have merged into the e-learning domain. Learning experiences in modern e-learning include collaborative aspects and active contributions to learning content. Thus, an e-learning using social network tools arises as a potential learning method. So, it should be questioned if the Web 2.0 applications, used in social networks, can play a positive role in e-learning, as long as professors give them the optimal use and students interpret them as didactic tools. For this purpose, the present paper gives give a consolidated review on how the concept of social networks has influenced e-learning communities. In conclusion, the paper argues that the pedagogical potential of social software can perform the ability to create awareness between students, sharing information and resources that are originally developed for themselves, but made available to others.