Loading...
5 results
Search Results
Now showing 1 - 5 of 5
- Um percurso para a sustentabilidade na Universidade AbertaPublication . Caeiro, Sandra; Grilo, Rita; Martinho, Ana Paula; Nicolau, Paula Bacelar; Simão, João; Ferreira, Célia; Trindade, Jorge; Oliveira, Carla Padrel deAs Instituições de Ensino Superior (IES) têm um papel essencial na implementação de iniciativas e práticas de Educação para o Desenvolvimento Sustentável (EDS) e no âmbito dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, sendo importantes agentes de mudança (Leal Filho et al., 2017, Kapitulcinová et al., 2018). Essas iniciativas podem ser efetuadas em diversos eixos desde o ensino e curricula, às operações no campus, à gestão de organização, à relação com a comunidade externa, à investigação, e à avaliação e comunicação. O objetivo deste trabalho é apresentar as atuais iniciativas de implementação da EDS na Universidade Aberta (UAb), nos seus diversos eixos, efetuando um balanço das vantagens e barreiras dessa implementação e desenvolvimentos futuros. A UAb é uma universidade pública portuguesa de ensino a distância, com cerca de 6000 estudantes em 23 países, em particular no espaço lusófono sendo constituída por quatro unidades orgânicas e uma organizacional nas áreas das Ciências e Tecnologia, Ciências Sociais e Gestão, Educação, Humanidades e Aprendizagem ao Longo da Vida. A sua sede é em Lisboa, tendo duas Delegações no Porto e Coimbra e dezoito Centros Locais de Aprendizagem (CLA) espalhados pelo continente e ilhas e um em Moçambique. Os CLA resultam da criação de parcerias entre a UAb e a sociedade civil. Toda a oferta pedagógica está integrada no Processo de Bolonha e é lecionada em regime de elearning, sendo uma instituição europeia de referência, no domínio avançado do elearning e da aprendizagem online, através do reconhecimento do seu Modelo Pedagógico Virtual® (Pereira et al., 2007). A UAb tem vindo a desenvolver nos últimos anos diversas iniciativas de implementação nos vários domínios da EDS incluindo a avaliação do desempenho e comunicação da sustentabilidade da instituição. Para o efeito, e mais recentemente, a UAb submeteu a avaliação desse desempenho ao programa Sustainability Tracking, Assessment & Rating System (STARS). Como resultado, a UAb passou a integrar a Association for the Advancement of Sustainability in Higher Education, permitindo, assim, o início de um processo de revisão externa desta avaliação. Como resultado importante da revisão foi atribuído à UAb o Selo STARS Bronze pelas atividades verificadas na área da Sustentabilidade do Campus, sendo a primeira Universidade em Portugal a obter este selo. Os pontos fortes da UAb em termos da implementação da sustentabilidade apoiam-se atualmente na sua dimensão académica (com vários cursos formais e não formais na área da sustentabilidade) e na inovação, incluindo a inclusão (permitindo uma educação para tod@s em qualquer etapa da vida adulta, englobando pessoas com deficiência e reclusos), e não tanto na categoria das operações no campus. No âmbito da avaliação STARS, foram identificadas propostas de melhoria do desempenho da sustentabilidade da UAb. Estas resultaram da aplicação, em 2018, de processos participativos direcionados para a comunidade UAb (colaboradores, administração e alunos) e do desenvolvimento e concretização em 2016 de uma formação direcionada para os colaboradores UAb sobre boas práticas ambientais em contexto organizacional. De forma a dar continuidade à avaliação e às propostas apresentadas foi elaborada uma carta de intenções com um conjunto de propostas e respetivas ações de operacionalização, com vista à melhoria da implementação da sustentabilidade na UAb. Essas propostas estão agora a ser empreendidas, nomeadamente através da (i) elaboração de guias de boas práticas de sustentabilidade para estudantes e funcionários em formato digital; (ii) da promoção do serviço à comunidade com base em iniciativas provenientes dos estudantes e funcionários; e (iii) da avaliação da literacia em sustentabilidade dos docentes. Espera-se que com esta apresentação se possa partilhar a experiencia da UAb e as formas de ultrapassar barreiras na implementação da sustentabilidade nas IES.
- Strengths and weaknesses of an e-learning program in environmental sciences at Universidade Aberta, PortugalPublication . Caeiro, Sandra; Martinho, Ana Paula; Fernandes, Ana Paula; Oliveira, Carla Padrel de; Nicolau, Paula Bacelar; Azeiteiro, UlissesEarlier research studies have shown that e-learning higher education is a powerful system within teaching and education for sustainable development. In spite of the advantages of independency of time and place, compared to traditional face to face, some barriers are found showing the importance of evaluating the effectiveness of e-learning system. This paper aims to assess the strengths and weaknesses of the 1st cycle undergraduate program of environmental sciences at the Portuguese Distance Learning Education University (Universidade Aberta, Portugal). The methods included (i) data analysis relating to the candidate’s enrolment and students’ progression from the Academic Office registry of UAb; (ii) SWOT analysis (strengths, weaknesses, opportunities and threats) of the undergraduate program (iii) inquiry by interview to student’s representatives of management councils and the university ombudsman to evaluate attitudes, barriers and motivators towards e-learning. Although higher levels of motivation, satisfaction and aptitude with e-learning of the 1st undergraduate program in environmental sciences at UAb were identified, weaknesses, namely the need to improve self-organization and time management. Recommendations to overcome the weakness found are given and new educational and teaching paths to achieve sustainability are discussed.
- Field activities within an environmental sciences program: a b-learning case studyPublication . Caeiro, Sandra; Oliveira, Carla Padrel de; Amador, Filomena; Martinho, Ana Paula; Caetano, Fernando J. P.A reflection on the use of fieldwork in environmental science programmes is conducted in this paper. It is generally agreed that for fieldwork to be effective, it must serve a clear purpose in the curriculum. For a good curriculum design, a fieldwork course must complement, enhance or extend an existing part of the curriculum or fulfil some major objective of the curriculum as a whole. Thus a successful integration of fieldwork within an undergraduate degree programme is particularly important. For an environmental science course delivered through online methodology, it becomes evident that special attention should be devoted to the design and implementation of such a course. If we consider the more general definition where the field is seen as the location, outside the classroom setting, where learning takes place, then fieldwork is the set of activities that will facilitate students’ learning. It is generally agreed that a field course is much more difficult to integrate than a set of activities closely related to a specific subject. However, in a distance-learning university it is not plausible that students perform this type of activity very often. Therefore, the field courses are designed as a stand-alone module. The current work analyzes the design of the course entitled Fieldwork II which is integrated in the undergraduate degree in Environmental Sciences at Universidade Aberta. Many issues have to be taken into account when designing such a course that encompasses legislative, pedagogical and logistical matters. An overview of the research work that has been developed on the pedagogical value of fieldwork is given. Taking into account the specific learning methodology adopted at Universidade Aberta, we also present a fieldwork model for environmental sciences in a context of a blended learning (b-learning) undergraduate programme. The organizational effectiveness of the model and students’ participation was assessed in two scholar years of a fieldwork course at Universidade Aberta. Also, the project assignment synopses were assessed in the context of education for sustainability. Finally, it should be stressed that fieldwork should be regarded as a form of learning which exploits the unique characteristics of the field environment to improve the student learning experience.
- Education for sustainable development in higher education: evaluating coherence between theory and praxisPublication . Amador, Filomena; Martinho, Ana Paula; Nicolau, Paula Bacelar; Oliveira, Carla Padrel de; Caeiro, SandraUniversities are an important part of the process of change taking place in society. However this is often overshadowed by the fact that institutions give priority to technocratic models in the relationship between science and society. In this context, according to Jϋrgen Habermas’ perspective, theories can serve to clarify practical questions and guide praxis into the right actions (social emancipation and rational autonomy). Habermas introduces the need to evaluate the particular contexts in which scientific arguments are made and assessed. The aim of this paper is to develop a set of assessment criteria for education for sustainable development in higher education curricula. These were developed in line with the Habermasian idea and introducing also further adaptions within the context of Education for Sustainable Development. These criteria were tested in a b-learning Master programme in Environmental Citizenship and Participation at the Universidade Aberta, Portugal. The following research tools were used: i) a questionnaire survey to the graduates; ii) content analysis applied to the information guide and to the abstracts of the dissertations that were produced. The application of the criteria on the case study revealed that on Higher Education curricula, an absence of theoretical frameworks could lead to inconsistencies between theory and praxis. Improvements to curricula are then drawn from this study.
- Lições práticas de sustentabilidade : coletânea de projetos de trabalho de campo IIPublication . Martinho, Ana Paula; Caeiro, Sandra; Oliveira, Carla Padrel de