Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Gaspar, Maria Ivone

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • O contributo da supervisão para o desenvolvimento profissional do docente online: reflexões teóricas
    Publication . Henriques, Susana; Gaspar, Ivone; Massano, Lúcia
    The assumption of pedagogical supervision as a critical reflexivity both focused on environmental and inner reality, highlighting its retrospection and prediction potential, is the starting point of the investigation. Today’s network society, deeply immersed in technological paradigms and so engaged in new ways of approaching school systems and its agents, both influences and models the supervision concept as a tool for development and innovation within schools. As part of a broader study on Supervision: models and processes, this article is focused on a theoretical reflective approach on the conceptual implementation of pedagogical supervision, in virtual teaching-learning environments in higher education institutions. The data analysis has provided some relevant key-elements referring the teacher’ role as a social agent, whose action is both grounded on decision-making and problemsolving processes; also based on a contextualized and dynamic knowledge, as part of a reflective practice in collaborative communities, sharing multifaceted experience, thus leading to other professional teacher development dimensions and to other active teaching expressions in higher education online systems. A theoretical framework will allow identifying supervision practices in online higher education environments, focused on teachers as innovative defining agents in supervision.
  • Supervisão: modelos e processos
    Publication . Gaspar, Ivone; Carlos, Ana; Lamy, Fernanda; Seabra, Filipa; Massano, Lúcia; Silva, Paula; Eira, Rui; Galante, Sandra; Henriques, Susana
  • Supervisão em contextos de educação e formação: conceções, práticas e possibilidades
    Publication . Gaspar, Ivone; Carlos, Ana Paula; Lamy, Fernanda; Seabra, Filipa; Massano, Lúcia; Silva, Paula; Eira, Rui; Galante, Sandra; Henriques, Susana
  • Supervisão no ensino superior online: que práticas?
    Publication . Henriques, Susana; Gaspar, Maria Ivone; Massano, Maria Lúcia
    Nos atuais cenários digitais, destacamos as especificidades do ensino online em particular no ensino superior e respetivos docentes para procurarmos identificar e compreender necessidades de práticas supervisivas, capazes de promover a colaboração entre docentes visando o seu desenvolvimento profissional. O conceito de supervisão pedagógica tem sido utilizado sobretudo em contextos relacionados com a formação inicial de professores e com o desenvolvimento profissional de docentes do ensino não superior. Paralelamente, o desenvolvimento profissional dos docentes do ensino superior tem privilegiado critérios de desempenho científico menorizando os de natureza pedagógica. É, por isso, fundamental explorar o conceito de supervisão no contexto do ensino online no ensino superior. No presente artigo, tomamos como referência os conceitos de supervisão pedagógica e desenvolvimento profissional docente. A partir deles, realiza-se uma análise exploratória que visa a identificação e análise de práticas de supervisão em contextos online de ensino e aprendizagem, apontando-se subsídios sobre esta temática.