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  • Major events that changed the instrumentalists’ performance
    Publication . Travasso, Rui; Veiga, Pedro Alves da; Gomes, José
    This article proposes to identify aesthetic currents and key events that affected music instrumentalists over the last 100 years - approximately - as well as to characterize new outcomes in music performance. The aesthetical, technical, and compositional evolution of music influenced and changed the traditional conception of the performance – that of a musician taking to the stage using only his instrument, performing an interpretation of a musical score, in a unidirectional relationship with the audience – to a multidisciplinary concept. This generalised evolution, brought new demands to the instrumentalists, who had to adapt and improve, practically autonomously. The increase of multidisciplinarity, fostered creativity, which in turn gave rise to new techniques, both in interpretation and in musical writing. In order to focus the article, it will be centred on traditional musical instruments players, and excludes instrumental music of oral and/or improvised tradition, as well as vocal interpreters.
  • New aspects regarding the instrumentalists' performance
    Publication . Travasso, Rui; Veiga, Pedro Alves da; Gomes, José
    This article proposes to identify the aesthetic currents and key events that influenced music instrumentalists over the last century, as well as to characterize new outcomes in music performance. The aesthetical, technical, and compositional evolution of music impacted and changed the traditional conception of the performance – that of a musician taking to the stage using only his instrument in order to deliver a rendition of a music score – to a multidisciplinary concept. This new concept brought new demands to the instrumentalists, who had to adapt and improve without guidance or tuition. But it also introduced a source of creativity, fostering new techniques both in music interpretation and in writing. This analysis will focus on traditional musical instruments players and excludes instrumental music of oral tradition and/or improvisation, as well as vocal interpreters.
  • Auschwitz do Pós-moderno: ação ou abstenção?
    Publication . Travasso, Rui; Veiga, Pedro Alves da
    Auschwitz do Pós-Moderno é uma instalação cinemática interativa que oferece ao visitante a possibilidade de interagir com vídeo e som, através da deteção da posição relativa do espectador. A instalação foi construída sobre um sistema informático dotado de uma webcam, com código desenvolvido em Processing 3, que controla ainda a reprodução de vídeo e música. A intenção da obra de arte é estimular a reflexão estabelecendo conexões entre a sociedade moderna e os campos de concentração nazis, nomeadamente através da comparação das atrocidades que aconteceram e ainda acontecem nos nossos dias.
  • A influência da média-arte digital no instrumentista e na performance: novos caminhos performativos
    Publication . Travasso, Rui; Veiga, Pedro Alves da; Gomes, José
    O objetivo deste artigo é identificar e discutir a evolução impulsionada pelo uso das tecnologias digitais na performance musical instrumental. Limitamos o foco à performance musical de instrumentos identificados como pertencentes à família orquestral da tradição ocidental, de modo a auferir as repercussões, quer na performance, quer no instrumentista e considerando três aspetos chave da média-arte digital: interatividade, aleatoriedade controlada, e virtualidade. Por um lado, a junção destas duas áreas - média-arte digital e a performance musical instrumental - proporciona a aquisição de caraterísticas digitais aos instrumentos tradicionais e à sua performance, fornecendo novos caminhos interativos e iterativos. Por outro lado, a mesma junção, favorece também um nível de performance único devido ao elevado nível de especialização dos instrumentistas, possibilitando que a obra seja singular e irrepetível. Tudo isto conduz a uma evolução da notação musical, a uma criação de novas técnicas instrumentais e performativas, novos conceitos, uma ampliação multidisciplinar do papel dos instrumentistas e uma evolução na relação da média-arte digital com a música instrumental. No que concerne à estrutura, o artigo realiza primeiramente uma definição sobre ambas as áreas abordadas e posteriormente desenvolve os três aspetos mencionados com a adição da generatividade como aspeto inerente, identificando as diversas formas em como estas características artísticas se vão relacionando e evoluindo, assim como a sua repercussão na performance musical instrumental.