Loading...
6 results
Search Results
Now showing 1 - 6 of 6
- PEACEMAKERS Project: “Peace dialogue campus network: fostering positive attitudes between migrants and youth in hosting societies”: needs analysisPublication . Koç University; University of Bologna; Erasmus University Rotterdam; Universidade Aberta; Gaziantep University; Humboldt-Universität zu Berlin; Silva, Mário Filipe da; Sousa, Lúcio; Sequeira, Rosa Maria; Gronita, Joaquim; Ramos, NatáliaThe ongoing refugee crisis in Europe and Turkey reinforced xenophobic and anti-immigrant sentiment, manifested in attacks on migrants, and those perceived as foreigners and support for populist anti-immigration parties in many European Union (EU) states. In many of the EU member states, high levels of immigration appear to have produced an increase in hostility toward immigrants (Quillian 1995; McLaren 1996b), increased support for right-wing parties (Knigge 1998; Lewis-Beck & Mitchell 1993), and even produced violent right-wing behaviour (McLaren 1999). “In September, United Nations High Commissioner for Human Rights Zeid Ra’ad al-Hussein warned leaders of populist parties in Europe about the corrosive effect on societies of their instrumentalization of bigotry and xenophobia for political ends.” (Human Rights Watch, 2017). As we see this trend continuing in Europe and Turkey, the question to ask is how to reduce intergroup prejudice and discrimination in order to promote inter-ethnic social inclusion. Indeed, immigration is very often source of “shock of the culture” for both native and immigrant people, often leading to what is called the “integration crisis”, that is, a conflictual situation among individuals with different geographical, cultural, or ethnic background. Such crisis is often caused by the necessity for individuals to redefine social interactions and norms that are adaptive for all social groups. To do this, it is essential to understand the perspective of both native, or the majority, and immigrant people, or the minority group. Research on social integration has shown that the inclusion of the new members in the host societies is the basis for social cohesion (Fleras, 2009), and continuous positive contacts between members of different groups (Allport, 1954) are necessary, as they increase native people’ knowledge about immigrants and vice versa, then break prejudices and stereotypes, facilitating the social cohesion.
- Migrações e refugiados: perspetivas da psicologiaPublication . Ramos, Natália; Silva, Ana Isabel Mateus da; Gronita, Joaquim; Silva, Fátima Ferreira daReflexão sobre a situação das migrações forçadas e refugiados no mundo. Análise de problemáticas que atravessam a complexa e paradoxal realidade das migrações forçadas e refugiados procurando desconstruir representações estereotipadas.
- Migrações e refugiados: apresentaçãoPublication . Ramos, Natália; Silva, Ana Isabel Mateus da; Gronita, Joaquim; Guerreiro, Maria João; Silva, Helder Matta eReflexão sobre a situação das migrações forçadas e refugiados no mundo. Análise de problemáticas que atravessam a complexa e paradoxal realidade das migrações forçadas e refugiados procurando desconstruir representações estereotipadas.
- Anúncio da deficiência da criança: experiências vivenciadas pelas famílias e melhoria de procedimentos profissionaisPublication . Gronita, Joaquim; Ramos, NatáliaO nascimento de uma criança implica sempre a readaptação dos que a rodeiam, principalmente do seu sistema familiar. Este capítulo incide sobre o estudo do subsistema parental, de forma mais incisiva das tríades mãe-pai-filho, de pais biológicos com crianças com deficiência, que constituíram uma família. Procurámos compreender aspetos da experiência subjectiva, relacional e emocional vivenciada nos primeiros momentos e os processos comunicacionais ocorridos, apresentando uma análise teórico-conceptual e empírica sobre o anúncio da deficiência da criança e o impacto e significado desta informação ao nível parental e familiar. O anúncio da deficiência da criança implica dificuldades acentuadas tanto para os profissionais de saúde como para as famílias. A vivência dos pais revela um impacto emocional acentuado e dificuldades em lidar com a situação, implicando um processo de adaptação. Também analisámos o impacto dos atos de comunicação dos médicos, teoricamente e com a apresentação de dois estudos empíricos. existem recomendações para as práticas profissionais, que nem sempre se traduzem em competências. Empiricamente, são apresentados dois estudos um que analisa a vivência emocional dos pais, outro as dimensões do comportamento dos médicos na altura em que falam com os pais dos problemas dos filhos, pela primeira vez. Finalmente, o enquadramento teórico-científico exposto, decorrem implicações para as práticas profissionais e recomendam-se procedimentos profissionais que são desenvolvidos neste capítulo.
- PEACEMAKERS Project: “Peace dialogue campus network: fostering positive attitudes between migrants and youth in hosting societies”: strategy paperPublication . Koç University; University of Bologna; Universidade Aberta; Humboldt-Universität; Erasmus University Rotterdam; Gaziantep University; Silva, Mário Filipe da; Sousa, Lúcio; Sequeira, Rosa Maria; Gronita, Joaquim; Ramos, Natália
- How to design your own social inclusion project?: Best practice guide for university students. A case study: Peacemakers ProjectPublication . Koç University; Universidade Aberta; University of Bologna; Humboldt-Universität; Erasmus University Rotterdam; Gaziantep University; Silva, Mário Filipe da; Sousa, Lúcio; Sequeira, Rosa Maria; Gronita, Joaquim; Ramos, NatáliaThis “Best Practice Guide for University Students on How to Design Your Own Social Inclusion Project” is prepared for university students planning to start a social inclusion project on or outside their campus, but do not know where to start. A step-by-step approach will guide the way to a successful social inclusion student project that will raise awareness in your circles and attract others to get onboard. The Erasmus+ project titled “PEACEMAKERS: ‘Peace Dialogue Campus Network: Fostering Positive Attitudes between Migrants and Youth in Hosting Societies’” is taken as a case study.