Língua, Literatura e Cultura Portuguesas / Portuguese Language, Literature and Cultures
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Língua, Literatura e Cultura Portuguesas / Portuguese Language, Literature and Cultures by Sustainable Development Goals (SDG) "05:Igualdade de Género"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Enhancing social presence and socialisation in distance education using virtual environmentsPublication . Macedo, Angelina; Morgado, LinaIn this paper, we describe some of the findings of a case study, which examines the potential and drawbacks of Moodle and Second life in fostering socialisation and social presence for collaboration and learning outcomes in distance education courses. This study focuses on the introductory module of the Masters course “Pedagogy of eLearning” which was designed to provide students with insights into some online tools and the pedagogy for learning online adopted at the institution. The data was retrieved from the online discussion forums in Moodle and from the chatlogs in Second Life. Interviews were used to collect further information. Discourse analysis techniques were used to examine the resulting transcript of texts for evidence of data according to several researchers. We present some conclusions and questions for further research concerning distance education courses in virtual environments.
- O potencial da telecolaboração para o desenvolvimento da competência intercultural no contexto da internacionalização em casaPublication . Heemann, Cristiane; Schaefer, Rodrigo; Sequeira, Rosa MariaEste capítulo incide numa experiência de apoio em linha (online) à mobilidade estudantil que intenta propiciar uma alternativa de mobilidade virtual para estudantes que não podem ou não pretendem participar de programas de mobilidade física. Tentámos averiguar em que medida esta experiência propiciou a aquisição de competências interculturais. Por um lado, a comunicação mediada por tecnologias favorece a comunicação e a troca de informações entre pessoas de vários lugares do mundo e, por outro, o desenvolvimento de competências interculturais pode ser facilitado não apenas por este tipo de comunicação mas também pela discussão de questões que afetam as sociedades, tais como o preconceito, a discriminação e a diversidade cultural.