Browsing by Author "Paiva, Ana"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Estrela sociológica : um modelo viável para o capital socialPublication . Paiva, Ana; Carmo, HermanoEste é um trabalho de investigação teórica sociológica articulado com as recentes conclusões da neurologia com implicação na epistemologia das ciências sociais. A tese afirma a necessidade de construir um modelo normativo de medida do capital social. Ao longo de uma longa revisão teórica de literatura especializadas a autora posiciona-se contra o reducionismo das abordagens clássicas do capital social, todos eles fundados nos pontos de vista da economia e das ciências política (Fukuyama, Puttnam e Coleman – autores seminais). Ana Paiva defende e constrói um modelo de análise sociológica com carácter multidimensional, interdisciplinar e normativo que permite superar a dicotomia acção-estrutura, avaliar o fenómeno social total assim como iniciar uma revisão crítica do pensamento sociológico baseado em novos pontos de vista. Este modelo de análise destina-se simultaneamente a qualificar e tipificar o capital social de sociedades de extensão variável e baseia-se num padrão normalizável de coesão social. O padrão da coesão social foi estabelecido cientificamente através de um perfil ontológico humano deduzido pela autora a partir das conclusões da neurologia contemporânea publicadas por António Damásio. Ana Paiva articula criticamente o seu modelo com a teoria sociológica clássica e contemporânea, reclamando-se plenamente identificada com o estatuto da disciplina na qual inscreve a sua tese. O referido perfil ontológico sustenta-se na crença da necessidade material da ética e no determinismo da liberdade humana, postulados cuja assumpção não pode dispensar uma revisão epistemológica das ciências sociais. O modelo é uma proposta teórica que requer comprovação empírica.
- Learning during emergency remote teaching in Portugal: higher education students' emotional snapshotPublication . Cardoso, Paula; Morgado, Lina; Paz, João; Mendes, Elizabete; Loureiro, Ana; Messias, Inês; Oliveira, Nuno Ricardo; Runa, Ana; Pereira, Hugo; Vieira, Márcia de Freitas; Paiva, Ana; Seco, CarlosThis chapter will address results of LE@D’s project “Teaching in Times of Emergency: Digital Transition,” which focused on the experience of rapid digital transition to an “emergency teaching,” a scenario quite different from distance education. Through a mixed methods approach, data was collected through an online questionnaire applied to students and videoconference interviews conducted with both higher education faculty and students. Participants in this research are students and faculty from eight Portuguese higher education institutions, four from universities (three public and one private) and four from polytechnic insti tutes (three public and one private), covering the regions of Lisbon and Tagus Valley, Alentejo and Algarve (Central and Southern Portugal). In this chapter, the authors present a preliminary analysis of the results obtained related to the psychological aspects experienced during this period, aiming at understanding the impact this shift has had on students’ cognitive adaptation and social and emotional processes.
- Mov2EAD. Move to distance education: emergency teaching & digital transformation in higher educationPublication . Morgado, Lina; Paiva, Ana; Paz, João; Loureiro, Ana; Runa, Ana; Afonso, Ana Paula; Seco, Carlos; Pereira, Hugo; Mendes, Elizabeth; Messias, Inês; Vieira, Márcia de Freitas; Rocha, Maria Antonieta; Spilker, Maria João; Oliveira, Nuno Ricardo; Cardoso, PaulaThe project MOv2EAD- Move to Distance Education: Emergency Teaching & Digital Transformation in Higher Education is a project integrated in Laboratory of Distance Education and eLearning (https://lead.uab.pt/mov2ead) started in the heart of the pandemic and with the involvement of 8 Portuguese public and private higher education institutions. Its goal was to understand the experiences of HE teachers and students and the digital transition of face to face teaching to Distance Learning (DL) during the pandemic and post-pandemic period. The results gathered a robust overview of the pandemics experience and relevant indicators to enhance the digital transformation of the HEIs involved. It also helped to develop new inter-institutional cooperation and produced several publication outputs and transformational actions in institutions.
- Os novos contratos de emprego público segundo um paradigma de mudançaPublication . Caetano, João Relvão; Jacquinet, Marc; Paiva, Ana
- O primeiro emprego na Administração Pública e as universidadesPublication . Paiva, Ana; Caetano, João Relvão; Jacquinet, Marc
