Linguística | Capítulos/artigos em livros internacionais / Book chapters/papers in international books
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Linguística | Capítulos/artigos em livros internacionais / Book chapters/papers in international books by Author "Castelo, Adelina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- On the acquisition of European Portuguese liquid consonants by L1- Mandarin learnersPublication . Zhou, Chao; Freitas, Maria João; Castelo, AdelinaThe present study aimed to investigate the developmental patterns of acquisition of the European Portuguese liquid consonants by L1-Mandarin speakers, and to examine the prosodic effect on L2 phonological acquisition. Fourteen L1-Mandarin learners participated in a picture-naming task and results showed that the alveolar lateral was produced accurately in branching/non-branching onset, while it was frequently vocalized in coda; the palatal lateral was produced as a Mandarin palatalised lateral nearly half of the time; the tap was acquired in coda before onset and the repair strategies were context-dependent: in non-target-like realisations, it was articulated as an alveolar lateral in onset but accommodated in diverse ways in coda (epenthesis, deletion, segmental repair); the uvular rhotic was acquired fairly well, however, its phonetic parameters were not mastered simultaneously by learners. Our results suggest that the degrees of difficulty in L2 segmental learning vary as a function of the relationship between L1 and L2 categories and the syllable constituency effect observed in the acquisition of the Portuguese alveolar lateral and the tap could be attributed to L2-to-L1 allophonic category mapping and L1 phonotactic restriction, respectively.
- As vogais do português entre aprendentes chineses e suas implicações no desenvolvimento de um programa de portuguêsPublication . Castelo, Adelina; Santos, Rita NazaréO interesse pela aprendizagem do português entre falantes nativos de chinês tem crescido fortemente desde 2000. Porém, estes aprendentes manifestam dificuldades particulares, pois o português é tipologicamente muito diverso da sua L1, gerando a necessidade de identificar com precisão os problemas, para construir programas de português e metodologias adequados a este público. Considerando a importância da qualidade vocálica como indicador de proficiência em língua não materna; as dificuldades fonéticas reveladas pelos aprendentes chineses; a complexidade do sistema vocálico português; o predomínio de erros na produção de vogais em português língua estrangeira, este estudo visa contribuir para identificar as dificuldades específicas no domínio das vogais por parte dos aprendentes chineses. Seguindo uma categorização de erros devidamente apresentada, comparamos os erros na produção oral e escrita de vogais por parte de 7 informantes chineses que apresentam diferentes níveis de proficiência no português e realizaram exames na Universidade de Lisboa. Resultados preliminares mostram erros sobretudo orais (72% vs 28% escritos) e relacionados com o processo fonológico de redução vocálica, destacando-se os problemas na altura de vogal (85%, enquanto só 26% dos erros envolvem o ponto de articulação de vogal). A caracterização detalhada destas dificuldades permite-nos sistematizar algumas propriedades necessárias num programa de português ajustado a este público.