Ciências da Educação | Artigos em revistas nacionais / Papers in national journals
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Ciências da Educação | Artigos em revistas nacionais / Papers in national journals by Author "Aires, Luísa"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Mediating towards digital inclusion: the monitors of internet access placesPublication . Aires, Luísa; Santos, Rita; Días de la Guardia, Javier; Lima, Catarina; Correia, Joana DuarteLocal dynamics play a key role in individual and collective empowerment for digital literacy and citizenship. This paper presents the results and reflections from a broader investigation into the public Internet access places in Portugal in the inland municipalities of the country's coast, undertaken by ObLID Network. Specifically, we intend to reflect on the actual mission of these places and reveal the actual profile, activities and training needs of their monitors and coordinators. In the first stage of the empirical study, several documents available on the Internet Spaces Network are analyzed. In the second stage, a questionnaire was applied to monitors and coordinators of the Internet access places, in seventeen Portuguese municipalities. The research results warn of the need to redefine and clarify the social and educational value of Internet spaces, indicating that the dominant activities of monitors in the Internet access places do not induce the foster of literacy and digital inclusion of the most vulnerable groups. In this context, actions are proposed that can contribute to improving the mission of Internet places, as well as the training quality of their monitors and coordinators. Internet Access Spaces, made available by municipalities, should be used to promote digital literacy programs, for individuals and groups.
 - Os portugueses no discurso mediático europeu: as notícias sobre a crise financeiraPublication . Szeremeta, Irina Veríssimo; Aires, LuísaO discurso dos media tem uma grande importância na construção da imagem do Outro e, por consequência, influencia as relações interculturais. Neste estudo, procurou-se analisar o discurso de cinco jornais europeus para caraterizar Portugal na crise financeira de 2011. Para a consecução deste objetivo, foram analisados 25 artigos sobre a crise portuguesa, publicados em 5 jornais de diferentes países europeus. Nas notícias estudadas, os Portugueses são associados a atributos pouco valorizados na escala de valores europeia, como a pobreza, a desorganização, a corrupção ou a preguiça. Dominam, ainda, as referências a instituições e personalidades ligadas à União Europeia, em detrimento da alusão aos cidadãos portugueses. Portugal e outros países que enfrentam a crise financeira, como Espanha ou Grécia, são apresentados através de uma terminologia frequentemente pejorativa. As notícias analisadas adotam um estatuto moralizador, insistindo na identificação dos responsáveis pela crise e associando a austeridade a uma “pena” que conduzirá à reabilitação do país. Neste estudo, observa-se uma clara demarcação entre o Nós e os Outros, associando-se os Outros a um duplo estereótipo: diferentes e pobres.
 
