Informática e Sistemas de Informação / Informatics and Information Systems
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Informática e Sistemas de Informação / Informatics and Information Systems by Author "Almeida, Diana"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Ambientação à realidade virtual: xperimentar, jogar, partilharPublication . Almeida, Diana; Castelhano, Maria; Pedrosa, Daniela; Morgado, Leonel; Carvalho, Ana Amélia; Araújo, Inês; Lourindo Santos, Idalina; Guimarães, Daniela; Cruz, Sónia; Moura, Adelina
- Instructional design model for virtuality reality: testing and participant experience evaluationPublication . Castelhano, Maria; Almeida, Diana; Morgado, Leonel; Pedrosa, DanielaThis study aimed to test an Instructional Design model prototype for Virtual Reality (VR) in Higher Education. A qualitative research methodology was used, employing questionnaires and observations for data collection. The research had three main objectives: (1) to identify the applicability and effectiveness of the VR Instructional Design model, (2) to evaluate participants’ experience with immersion, interactivity, and usability of the VR environment, and (3) to obtain feedback from participants about their VR experience. The study involved two sessions. In the first session, participants were introduced to the VR environment, and their initial adaptation difficulties were observed. Informal interviews and a questionnaire collected feedback on immersion, interactivity, interest, and educational potential of VR. The second session indicated the need for revisions in applicability and ease of use. Based on student feedback, session planning should consider initial adaptation, teacher training, equipment availability, interaction elements, resources, realism, immersion, safety, comfort, session duration, communication, collaboration, and clear content delivery. Providing alternative plans for technical failures is essential. Despite these challenges, participants expressed interest in participating in VR sessions and activities.
- Mapeamento de ferramentas de realidade virtual imersiva para a educaçãoPublication . Castelhano, Maria; Morgado, Leonel; Almeida, Diana; Pedrosa, DanielaExiste uma ampla variedade de ferramentas e ambientes disponíveis para aplicações de realidade virtual imersiva, passíveis de utilização em contexto educativo. Para proporcionar uma perceção panorâmica das potencialidades disponíveis, este estudo efetuou um levantamento e categorização dessas ferramentas educativas, classificando-as por áreas de aplicação: exploração geográfica, entretenimento, ciência, arte e outras. Recorreu-se metodologicamente ao protocolo de levantamento (scoping review) proposto por Morgado & Beck. Com base neste protocolo efetuaram-se os processos de definição e desenvolvimento das buscas, da seleção e análise de elementos e extração das conclusões. As ferramentas foram também analisadas face à tipologia de usos de ambientes imersivos dos mesmos autores, segundo a qual constatámos que o tipo de ferramentas mais prevalente é o referente a “Manipulação Interativa e Exploração”, seguido pelas de “Interação Multimodal” e “Treino de Competências”. São também comuns as ferramentas de Colaboração. Algumas categorias menos prevalentes, como “Ver o Invisível”, “Envolvimento”, “Simulação do Mundo Físico” e outras, permitem ainda assim ter uma perceção de como se concretizam essas tipologias de usos enquanto experiências de aprendizagem possíveis em ambientes virtuais imersivos.