Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
208.73 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Nas sociedades atuais a importância das tecnologias digitais móveis tem vindo a acentuar-se por via do desenvolvimento social e económico e da sua cada vez maior presença no quotidiano, com impactos na forma como a interação e a comunicação ocorrem. Neste texto analisamos a plataforma de de instant messaging –WhatsApp, descrevendo o seu impacto na formação e desenvolvimento de uma comunidade virtual, a partir da análise qualitativa das perceções e narrativas de estudantes de um Curso de Pós-Graduação. Os resultados revelam que a utilização do WhatsApp, ancorado no modelo Community of Inquiry (CoI), pode ter efeitos muito positivos na criação e desenvolvimento de comunidades virtuais de aprendizagem.
: In today's societies the importance of mobile digital technologies has been accentuating through social and economical development and their increasing presence in everyday life, with an impact on how interaction and communication occur. In this paper we analyze the instant messaging platform -WhatsApp, describing its impact on the formation and development of a virtual community, based on the qualitative analysis of postgraduate students' perceptions and narratives. The results reveal that the use of WhatsApp, anchored in the Community of Inquiry (CoI) model, can have very positive effects on the creation and development of virtual learning communities.
: In today's societies the importance of mobile digital technologies has been accentuating through social and economical development and their increasing presence in everyday life, with an impact on how interaction and communication occur. In this paper we analyze the instant messaging platform -WhatsApp, describing its impact on the formation and development of a virtual community, based on the qualitative analysis of postgraduate students' perceptions and narratives. The results reveal that the use of WhatsApp, anchored in the Community of Inquiry (CoI) model, can have very positive effects on the creation and development of virtual learning communities.
Description
Keywords
Dispositivos digitais Tecnologias móveis Comunidades virtuais Digital devices Mobile technologies Virtual communities
Pedagogical Context
Citation
MOREIRA, J. António, & DIAS-TRINDADE, Sara (2018). O dispositivo digital WhatsApp e o seu impacto na criação de comunidades virtuais de aprendizagem. TEXTURA- Revista de Educação e Letras, vol. 20, n.º 44, jan-abril, 2018, 10-26