Repository logo
 
Publication

Augmented reality: an enhancer for higher education students in math's learning?

dc.contributor.authorCoimbra, Teresa
dc.contributor.authorCardoso, Teresa Margarida Loureiro
dc.contributor.authorMateus, Artur
dc.date.accessioned2017-01-27T18:02:01Z
dc.date.available2017-01-27T18:02:01Z
dc.date.issued2015
dc.description.abstractIn this text, we intend to answer to the following question: is Augmented Reality an enhancer for Higher Education students in math’s learning? For this purpose, we define augmented reality and present a state of the art mapped mainly by studies that focus AR in educational contexts. We also describe our research, including methodological aspects in data collection and the creation of 3D contents in AR. Then, we synthesize the analysis of some preliminary data, briefly presenting perceptions and practices of students in math’s learning with AR contents. Finally, we conclude that the challenges that are nowadays put to teaching methods, acquisition and subsequent knowledge consolidation may be met, to some extent, by the application of available technologies. These, in turn, should enhance a more complete understanding of contents, leading to knowledge endogenization and also to the internalization of more sustained competencies. Among those technologies, we highlight augmented reality since it can encourage motivation, comprehension and a higher involvement with the contents to be learned. Thus, it may increase the use of information and the access to knowledge, improving digital and info-inclusion.pt_PT
dc.description.abstractNeste texto pretendemos responder à seguinte questão: será a realidade aumentada potenciadora da aprendizagem da matemática para estudantes do ensino superior? Para o efeito, propomos uma definição de realidade aumentada (RA) e apresentamos um estado da arte sobre o tema, mapeando sobretudo estudos que focam a RA em contextos educacionais. Descrevemos ainda a nossa investigação, incluindo aspetos metodológicos da recolha de dados e da criação de conteúdos 3D em RA. Sintetizamos, depois, a análise de resultados preliminares, apresentando perceções e práticas de estudantes aprendentes de matemática com recurso a conteúdos tridimensionais em RA. Concluímos que os desafios que se colocam atualmente ao ensino-aprendizagem, nomeadamente na aquisição e consolidação de conhecimentos, podem, até certo ponto, ser correspondidos pela introdução de tecnologias disponíveis, como a realidade aumentada. As tecnologias podem, por sua vez, fomentar uma compreensão mais completa dos conteúdos em estudo, e assim conduzir quer à endogeneização do conhecimento e a internalização sustentável de competências. Entre estas tecnologias, salientamos a realidade aumentada por permitir potenciar a motivação e a compreensão na aprendizagem, e um maior envolvimento com os conteúdos a aprender. Deste modo, consideramos que a RA pode maximizar o uso da informação e o acesso ao conhecimento, contribuindo para a inclusão digital e informacional.pt_PT
dc.description.sponsorshipAMCUBED, LDA. LANSYS, LDA.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.1016/j.procs.2015.09.277pt_PT
dc.identifier.issn1877-0509
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/6004
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherElsevierpt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://ac.els-cdn.com/S1877050915031233/1-s2.0-S1877050915031233-main.pdf?_tid=25ab1b54-e254-11e6-ae35-00000aab0f6b&acdnat=1485276351_89a024930065aa5ad2b83090ca8600d7pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectICTpt_PT
dc.subjectRealidade aumentadapt_PT
dc.subjectConteúdos tridimensionaispt_PT
dc.subject3Dpt_PT
dc.subjectEnsino superiorpt_PT
dc.subjectEstudantespt_PT
dc.subjectAprendizagempt_PT
dc.subjectMatemáticapt_PT
dc.subjectMapeamento de conhecimentopt_PT
dc.subjectThree-dimensional contentspt_PT
dc.subjectInformation and communication technologiespt_PT
dc.subjectHigher education studentspt_PT
dc.subjectKnowledge mappingpt_PT
dc.subjectMaths learningpt_PT
dc.subjectAugmented realitypt_PT
dc.titleAugmented reality: an enhancer for higher education students in math's learning?pt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage339pt_PT
oaire.citation.startPage332pt_PT
oaire.citation.volume67pt_PT
person.familyNameCoimbra
person.familyNameCardoso
person.givenNameTeresa
person.givenNameTeresa Margarida Loreiro
person.identifier893541
person.identifier.ciencia-id5A17-8A17-655E
person.identifier.ciencia-idAA1A-4DCF-D85E
person.identifier.orcid0000-0003-1307-0684
person.identifier.orcid0000-0002-7918-2358
person.identifier.scopus-author-id57086240100
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication52071163-46da-48b7-83a2-99d47d1f80f4
relation.isAuthorOfPublication7b6d912c-7d4a-4622-9991-1f21b83aa066
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery52071163-46da-48b7-83a2-99d47d1f80f4

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
1-s2.0-S1877050915031233-main.pdf
Size:
578.66 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.97 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: