Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
741.98 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O impacto dos recursos digitais numa aula de Português como Terceira Língua requer uma reflexão acurada sobre a ação do professor, sobre a escolha das metodologias e sobre a seleção do(s) aplicativo(s) mais adequado(s) para um determinado tema ou unidade didática. No presente artigo, serão abordados o papel do professor e a abrangência do conceito de Terceira Língua, ligando-o, por um lado, a alguns contextos, onde o Português é ensinado como terceira língua e, por outro, à emergência sociolinguística, resultante das exigências dos movimentos migratórios, onde a diversidade intercultural e a convivência pluricultural exigem não só uma participação proativa como também a construção de um espaço de formação plurilingue e multicultural. Assim, as metodologias escolhidas têm impacto não só no processo motivacional e no envolvimento colaborativo como ainda determinam o percurso de autoformação e o grau de satisfação com os resultados de todos os envolvidos. Será apresentado um estudo empírico desenvolvido com alunos do ensino secundário em ambiente não imersivo, no qual, a partir da expansão do léxico, se demonstra o contributo dos recursos digitais para o desenvolvimento de multicompetências em qualquer nível de proficiência.
The impact of digital resources in a Portuguese as a Third Language class requires a careful reflection on the teacher's actions, on the choice of methodologies and on the selection of the most appropriate application(s) for a given topic or didactic unit. In this article, the teacher’s role and the scope of the concept of Third Language will be addressed. This concept will be linked, on the one hand, to some contexts where Portuguese is taught as a third language and, on the other, to the sociolinguistic emergency resulting from the demands of migratory movements, where intercultural diversity and multicultural coexistence require not only proactive participation but also the construction of a plurilingual and multicultural training space. Thus, the chosen methodologies not only impact the motivational process and collaborative involvement, but also determine the path of self-training and the degree of satisfaction with the results of all those involved. An empirical study will be presented, carried out with secondary school students in a non-immersive environment. This study, based on the expansion of the lexicon, shows that digital resources can make an important contribution to the development of multicompetences at any level of proficiency.
The impact of digital resources in a Portuguese as a Third Language class requires a careful reflection on the teacher's actions, on the choice of methodologies and on the selection of the most appropriate application(s) for a given topic or didactic unit. In this article, the teacher’s role and the scope of the concept of Third Language will be addressed. This concept will be linked, on the one hand, to some contexts where Portuguese is taught as a third language and, on the other, to the sociolinguistic emergency resulting from the demands of migratory movements, where intercultural diversity and multicultural coexistence require not only proactive participation but also the construction of a plurilingual and multicultural training space. Thus, the chosen methodologies not only impact the motivational process and collaborative involvement, but also determine the path of self-training and the degree of satisfaction with the results of all those involved. An empirical study will be presented, carried out with secondary school students in a non-immersive environment. This study, based on the expansion of the lexicon, shows that digital resources can make an important contribution to the development of multicompetences at any level of proficiency.
Description
Keywords
Português terceira língua Multilinguismo Multicompetências Recursos digitais e eficácia Feedback Portuguese as a third language Multilingualism Multicompetences Digital resources and effectiveness
Citation
Sousa, Ana Maria de - Exploração de recursos digitais no ensino e aprendizagem do português como terceira língua. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 8, nº 1 (jan.-junho 2025)
Publisher
Universidade Aberta. LE@D