Publication
‘You’d just come after her’: images of american literary experience in The Last of Us
datacite.subject.sdg | 04:Educação de Qualidade | pt_PT |
dc.contributor.author | Dias, Gonçalo | |
dc.date.accessioned | 2022-12-29T11:25:14Z | |
dc.date.available | 2022-12-29T11:25:14Z | |
dc.date.issued | 2022-12 | |
dc.description.abstract | The present essay proposes to analyse Naughty Dog studio’s best-seller The Last of UsRemastered through a thematic lens which perceives this video game as a vessel of American mythology, and places it in parallel with literary creations recurrently analysed as identity and cultural artefacts, such as Mark Twain’s Adventures of Huckleberry Finn and Cormac McCarthy’s The Road, using Linda Hutcheon’s A Theory of Adaptation as an introductory acknowledgement of the difference in platform and medium. Using American cultural criticism, with special emphasis on Leo Marx’s The Machine in the Garden: Technology and the Pastoral Ideal in America, points of cultural intersection between the three aforementioned narrative creations will be traced, such as the American duo as recurrent factor in American literary creation, considerations of the natural world in its capacity for meaning in American experience, and the rejection of dominant systems in favour of individuality. Throughout the present essay, such matters will be approached and selected intersections between the main objects of study located in order to argue Naughty Dog’s creation as characteristically American. | pt_PT |
dc.description.abstract | O presente ensaio propõe analisar The Last of Us Remastered do estúdio Naughty Dog através de uma lente temática que entende o respetivo vídeo jogo enquanto recipiente de mitologia americana, e o coloca em paralelo com criações literárias recorrentemente analisadas enquanto artefactos de identidade e expressão cultural, como Adventures of Huckleberry Finn de Mark Twain e The Road de Cormac McCarthy, usando A Theory of Adaptation de Linda Hutcheon enquanto reconhecimento introdutório da diferença em plataforma e meio. Usando crítica cultural americana, com ênfase específica em The Machine in the Garden: Technology and the Pastoral Ideal in America de Leo Marx, pontos de interseção cultural entre as três criações narrativas mencionadas serão traçados, tais como o duo americano enquanto fator recorrente em criação literária americana, considerações do mundo natural na sua capacidade de significado na experiência americana, e a rejeição de sistemas dominantes em favor de individualidade. Ao longo do presente ensaio, tais assuntos serão abordados e interseções selecionadas entre os objetos principais de estudo localizadas de modo a argumentar a criação de Naughty Dog enquanto caracteristicamente americana. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.citation | Dias, Gonçalo - ‘You’d just come after her’: images of american literary experience in The Last of Us. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 5, nº 2 (dezembro 2022) | pt_PT |
dc.identifier.doi | 10.34627/redvol5iss2e202210 | pt_PT |
dc.identifier.issn | 2182-4967 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.2/12823 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.publisher | Universidade Aberta. Laboratório de Educação a Distância e Elearning (LE@D) | pt_PT |
dc.relation.publisherversion | https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/27186 | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | The Last of Us | pt_PT |
dc.subject | Adaptation | pt_PT |
dc.subject | North-American Literature | pt_PT |
dc.subject | Nature | pt_PT |
dc.subject | Leo Marx | pt_PT |
dc.subject | Adaptação | pt_PT |
dc.subject | Literatura norte-americana | pt_PT |
dc.subject | Natureza | pt_PT |
dc.title | ‘You’d just come after her’: images of american literary experience in The Last of Us | pt_PT |
dc.title.alternative | You’d just come after her’: imagens de experiência literária americana em The Last of Us | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.title | RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning | pt_PT |
person.familyName | Dias | |
person.givenName | Gonçalo | |
person.identifier.ciencia-id | EA13-8638-787E | |
person.identifier.orcid | 0000-0001-7093-9601 | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | 2a3a2bc5-0449-4fe2-8b57-9b709872ea6f | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 2a3a2bc5-0449-4fe2-8b57-9b709872ea6f |