Repository logo
 
Publication

Career intervention effectiveness and motivation: blended and distance modalities comparison

datacite.subject.fosCiências Sociais::Ciências da Educação
datacite.subject.sdg04:Educação de Qualidade
datacite.subject.sdg01:Erradicar a Pobreza
dc.contributor.authorMonteiro, Sílvia
dc.contributor.authorSeabra, Filipa
dc.contributor.authorSantos, Sandra
dc.contributor.authorAlmeida, Leandro
dc.contributor.authorAlmeida, Ana Patrícia
dc.date.accessioned2025-03-20T16:57:42Z
dc.date.available2025-03-20T16:57:42Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractThis study evaluates the effectiveness of an intervention program on career resources in the blended and distance modalities and explores the relationship between changes in career resources and self-determined motivation. For this purpose, two groups of 68 and 72 higher education students participated in blended and distance career interventions, respectively. The blended program took place in a curricular infusion context, and was subject to assessment, while the distance program was fully voluntary. Students were assessed with pre- and post-tests regarding four career resources’ dimensions. Motivation over program experience was assessed after the intervention. The results indicate that despite some differences between the two modalities, both career interventions were effective, with gains in three of the four assessed career resources’ dimensions. Relatedness was higher in the blended format of the program, while participants in the distance format reported experiencing higher levels of autonomy during the program. Despite that, motivation variables did not present a relevant predictive power in career resources’ gains obtained through participation in the program. Implications for practice include the possibility of infusing the program into curricula of higher education degrees as a way of increasing program completion and reaching different audiences and highlighting the importance of using multiple approaches to broaden its reach.eng
dc.description.abstractO presente estudo avalia a eficácia de um programa de intervenção nos recursos de carreira nas modalidades blended e a distância, e explora a relação entre as mudanças nos recursos de carreira e a motivação autodeterminada. Para tal, dois grupos de 68 e 72 estudantes do Ensino superior participaram em intervenções blended e a distância, respetivamente. O programa blended teve lugar num contexto de infusão curricular e foi sujeito a avaliação, enquanto o programa a distância foi totalmente voluntário. Os estudantes foram avaliados em dois momentos, pré- e pós-teste, em relação a quatro dimensões de recursos de carreira. A motivação da experiência no programa foi avaliada após a intervenção. Os resultados indicam que, apesar de algumas diferenças entre as duas modalidades, ambas as intervenções de carreira foram eficazes, com ganhos em três das quatro dimensões de recursos de carreira. A perceção de conexão foi mais elevada na versão blended do programa, enquanto os participantes no formato a distância reportaram níveis mais elevados de autonomia durante o programa. Apesar disso, as variáveis motivacionais não apresentaram um poder preditivo relevante em relação aos ganhos nos recursos de carreira obtidos pela participação no programa. Em termos de implicações para a prática, os resultados sugerem a possibilidade de integrar intervenções nos currículos dos cursos superiores como forma de aumentar a permanência e de atingir diferentes públicos, sublinhando-se a importância de utilizar múltiplas abordagens para alargar o seu alcance.por
dc.identifier.citationMonteiro, S., Seabra, F., Santos, S., Almeida, L., & Almeida, A. T. (2025). Career Intervention Effectiveness and Motivation: Blended and Distance Modalities Comparison. REIPE – Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación. ISSN: 1138-1663 https://doi.org/10.17979/reipe.2025.12.1.11118
dc.identifier.doi10.17979/reipe.2025.12.1.11118
dc.identifier.issn1138-1663
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/19762
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyes
dc.publisherPublications Service of the University of A Coruña
dc.relation(Re)Search for Career: Distance career intervention, employability and social equity in the access to the labour market
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.subjectCareer resources
dc.subjectBlended learning
dc.subjectOnline courses
dc.subjectMotivation
dc.subjectHigher education
dc.titleCareer intervention effectiveness and motivation: blended and distance modalities comparisoneng
dc.title.alternativeEficácia e motivação numa intervenção de carreira: comparação entre as modalidades blended e a distânciapor
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.awardTitle(Re)Search for Career: Distance career intervention, employability and social equity in the access to the labour market
oaire.awardURIinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/Concurso para Financiamento de Projetos de Investigação Científica e Desenvolvimento Tecnológico em Todos os Domínios Científicos - 2020/PTDC%2FCED-EDG%2F0122%2F2020/PT
oaire.citation.endPage20
oaire.citation.issue1
oaire.citation.startPage1
oaire.citation.titleRevista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación
oaire.citation.volume12
oaire.fundingStreamConcurso para Financiamento de Projetos de Investigação Científica e Desenvolvimento Tecnológico em Todos os Domínios Científicos - 2020
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
person.familyNameMonteiro
person.familyNameSeabra
person.familyNameda Silva Santos
person.familyNameAlmeida
person.familyNameAlmeida
person.givenNameSílvia
person.givenNameFilipa
person.givenNameSandra Cristina
person.givenNameLeandro
person.givenNameAna Patrícia
person.identifierYawJROIAAAAJ&hl=pt-PT
person.identifierB-3040-2011
person.identifier.ciencia-idA111-376D-C4EF
person.identifier.ciencia-id991A-6004-246D
person.identifier.ciencia-idAC1D-48A8-4E90
person.identifier.ciencia-idAD1E-94B0-3055
person.identifier.ciencia-id8A16-E8FD-FBB0
person.identifier.orcid0000-0002-5236-2711
person.identifier.orcid0000-0003-1690-9502
person.identifier.orcid0000-0003-0631-816X
person.identifier.orcid0000-0002-0651-7014
person.identifier.orcid0000-0001-5242-8285
person.identifier.scopus-author-id55535083900
person.identifier.scopus-author-id57210809988
person.identifier.scopus-author-id7102247228
project.funder.identifierhttp://doi.org/10.13039/501100001871
project.funder.nameFundação para a Ciência e a Tecnologia
relation.isAuthorOfPublicationc9942d0c-210e-43da-8e4d-9d8bd8f5fc66
relation.isAuthorOfPublication03e74dcb-cdcf-49c7-b3a6-e83f7bab1cec
relation.isAuthorOfPublicationa7606768-d8be-4ca4-80c7-dc5c0717db3f
relation.isAuthorOfPublication8ce5939a-c7a1-443f-ba67-966af201965a
relation.isAuthorOfPublication6648fc04-9ea5-4cc9-8f13-cd2ccb9e9119
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryc9942d0c-210e-43da-8e4d-9d8bd8f5fc66
relation.isProjectOfPublication4628d7ab-60b9-464d-a990-50f386ec8baa
relation.isProjectOfPublication.latestForDiscovery4628d7ab-60b9-464d-a990-50f386ec8baa

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
11118_Monteiro-et-al-2025-PROV (2).pdf
Size:
1.21 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.97 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: