Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1001.48 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Atualmente, os alunos jogam com muita frequência videojogos baseados na História, no entanto, fazem-no sem entenderem que estes apresentam repetidamente anacronismos, erros históricos. Com base neste pressuposto, esta pesquisa, em curso, de cariz qualitativo -Design Based Research-, tem o objetivo de avaliar o impacto do videojogo Forge of Empires no desenvolvimento de competências de aprendizagem, na motivação para a aprendizagem da História e para a compreensão de evidências históricas de estudantes do Ensino Fundamental. Esperamos, assim, que este recurso tecnológico, enquadrado num ambiente online, ubíquo e híbrido de aprendizagem, possa ter efeitos positivos não só nos seus índices de motivação para a aprendizagem da disciplina, mas que contribua também para a compreensão dos anacronismos presentes nos jogos e para o desenvolvimento de competências de aprendizagem nucleares, como a iniciativa ou a autonomia.
Nowadays, students often play history-based videogames, but do so without understanding that these videogames often present anachronisms, historical mistakes. Based on this assumption, this ongoing qualitative research - Design Based Research-, aims to evaluate the impact of the videogame "Forge of Empires" on the development of learning skills, on the motivation to learn history and to understand historical evidence of elementary school students. We hope, therefore, that this technological resource, embedded in an online, ubiquitous and hybrid learning environment, can have positive effects not only on its motivation indexes for learning the discipline, but also contribute to the understanding of the anachronisms present in videogames and for the development of learning skills, such as initiative or autonomy.
Nowadays, students often play history-based videogames, but do so without understanding that these videogames often present anachronisms, historical mistakes. Based on this assumption, this ongoing qualitative research - Design Based Research-, aims to evaluate the impact of the videogame "Forge of Empires" on the development of learning skills, on the motivation to learn history and to understand historical evidence of elementary school students. We hope, therefore, that this technological resource, embedded in an online, ubiquitous and hybrid learning environment, can have positive effects not only on its motivation indexes for learning the discipline, but also contribute to the understanding of the anachronisms present in videogames and for the development of learning skills, such as initiative or autonomy.
Description
Keywords
Aprendizagem da história Videojogos Competências de aprendizagem Anacronismos e evidência histórica History learning Videogames Learning skills Anachronisms and historical evidenc
Citation
DIAS-TRINDADE, Sara, & MOREIRA, J. António (2018). Forge of Empires: criação de ambientes online para o desenvolvimento de competências de aprendizagem e para a compreensão da evidência histórica e de anacronismos. Momento- Diálogos em Educação, vol. 27, n.º 1, jan-abril, 2018, 70-89