Repository logo
 
Publication

Word stress in Portuguese as a Foreign Language: a pilot-study and its pedagogical implications

dc.contributor.authorCastelo, Adelina
dc.date.accessioned2022-07-08T16:01:49Z
dc.date.available2022-07-08T16:01:49Z
dc.date.issued2022
dc.description.abstractA few studies mention difficulties in word stress performance in Portuguese as a Foreign Language (PFL), namely among Chinese-speaking learners. However, empirical studies on this topic are scarce. Consequently, this pilot study aims at (i) gaining a better understanding of the performance in word stress production and perception by Chinese learners of PFL and (ii) drawing the relevant pedagogical implications for adjusted pronunciation teaching practices. This classroom study was conducted in a Language Lab course and involved 12 participants: Chinese students majoring in Portuguese Language who had started learning the language six months earlier. Two tests were administered: Test 1 – discrimination of word/sentence pairs differing in one word stress position and prepared oral reading of a short text; Test 2 – discrimination of word/sentence pairs differing in one word stress position and unrehearsed oral reading of a short text. The texts were comparable in terms of extension, theme, vocabulary, grammar complexity and word stress patterns. The main findings include a statistically significant difference in the accuracy rates of rehearsed and unrehearsed reading, and the impact of linguistic variables like word size, stress pattern and ‘spelling-to-stress’ rule on the rates of identified errors. The pedagogical implications of these results are also presented.pt_PT
dc.description.abstractAlguns estudos mencionam dificuldades no desempenho ao nível do acento de palavras em Português Língua Estrangeira (PLE), nomeadamente em aprendentes de língua chinesa. No entanto, são escassos os estudos empíricos sobre o tema. Consequentemente, este estudo-piloto visa (i) compreender melhor o desempenho na produção e perceção de acentos de palavra por alunos chineses de PLE e (ii) retirar as implicações pedagógicas relevantes para práticas de ensino de pronúncia ajustadas. Este estudo em sala de aula foi realizado numa disciplina de Laboratório de Línguas e envolveu 12 participantes: estudantes chineses a frequentar a licenciatura em Português, que começaram a aprender a língua seis meses antes. Foram aplicados dois testes: Teste 1 – discriminação de pares de palavra/frase diferindo na posição do acento de palavra e leitura oral preparada de um pequeno texto; Teste 2 – discriminação de pares de palavra/frase diferindo na posição do acento de palavra e leitura oral não ensaiada de um pequeno texto. Os textos eram comparáveis em termos de extensão, tema, vocabulário, complexidade gramatical e padrões de acento de palavras. As principais descobertas incluem uma diferença estatisticamente significativa nas taxas de correção da leitura preparada e não preparada e o impacto nas taxas de erros identificados de variáveis linguísticas como extensão de palavra, padrão de acento e regra de “acento a partir da ortografia”. Apresentam-se também as implicações pedagógicas destes resultados.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.25757/invep.v12i1.323pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/12025
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://ojs.eselx.ipl.pt/index.php/invep/article/view/323/387pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectWord stresspt_PT
dc.subjectSecond language teachingpt_PT
dc.subjectPronunciation teachingpt_PT
dc.subjectPortuguese as a foreign languagept_PT
dc.subjectAcento de palavrapt_PT
dc.subjectEnsino de segunda línguapt_PT
dc.subjectEnsino de pronúnciapt_PT
dc.subjectPortuguês como língua estrangeirapt_PT
dc.titleWord stress in Portuguese as a Foreign Language: a pilot-study and its pedagogical implicationspt_PT
dc.title.alternativeAcento de palavra no português como língua estrangeira: um estudo-piloto e suas implicações pedagógicaspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage70pt_PT
oaire.citation.issue12pt_PT
oaire.citation.startPage43pt_PT
oaire.citation.titleDa Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacionalpt_PT
oaire.citation.volume1pt_PT
person.familyNameCastelo
person.givenNameAdelina
person.identifier.ciencia-id821E-ABA2-80B9
person.identifier.orcid0000-0002-9079-1066
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationcf9b707c-a2e3-4163-8436-1e218b77fb5d
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverycf9b707c-a2e3-4163-8436-1e218b77fb5d

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Castelo2022-INVEPwordstress-vpubl.pdf
Size:
877.67 KB
Format:
Adobe Portable Document Format