Repository logo
 
Publication

Giving away some of their powers!: towards learner agency in digital assessment and feedback

datacite.subject.sdg04:Educação de Qualidadept_PT
dc.contributor.authorCasanova, Diogo
dc.contributor.authorAlsop, Graham
dc.contributor.authorHuet, Isabel
dc.date.accessioned2021-10-04T15:37:03Z
dc.date.available2021-10-04T15:37:03Z
dc.date.issued2021-07-07
dc.description.abstractDigital assessment and feedback have been a growing area of research and practice in the past decade in higher education. Within this theme, research has been published highlighting the importance of learner agency in the assessment and feedback process as a way to develop assessment literacy in contrast with the existing lecturer-led approach. In this research, we aimed to find out whether lecturers are willing to let go of some of the power they currently have in the digital assessment and feedback process and how they see opportunities for agency being developed in the digital assessment and feedback systems. We collected data from 10 sandpits with 58 lecturers in which, using a storytelling technique and one mockup of a digital assessment and feedback system, we discussed and critiqued an assessment scenario intending to collect perceptions about digital assessment and feedback and the constraints felt by lecturers in their assessment practice. Based on these perceptions, we identify recommendations that may improve digital assessment and feedback systems and practices. We discuss the data and the recommendations based on three clusters of themes: (i) preparation for the assessment, (ii) formative feedback and (iii) feedback post-submission.pt_PT
dc.description.abstractA avaliação digital e o feedback têm sido uma área crescente de pesquisa e prática na última década no ensino superior. Dentro deste tema, foram publicadas pesquisas destacando a importância da agência do aluno no processo de avaliação e feedback como uma forma de desenvolver a alfabetização em avaliação em contraste com a abordagem existente liderada pelo professor. Nesta pesquisa, buscamos descobrir se os palestrantes estão dispostos a abrir mão de parte do poder que têm atualmente no processo de avaliação e feedback digital e como eles veem as oportunidades de agência sendo desenvolvidas nos sistemas de avaliação e feedback digital. Coletamos dados de 10 sandpits com 58 professores nos quais, usando uma técnica de narração de histórias e uma maquete de um sistema digital de avaliação e feedback, discutimos e criticamos um cenário de avaliação com a intenção de coletar percepções sobre avaliação digital e feedback e as restrições sentidas pelos professores em sua prática de avaliação. Com base nessas percepções, identificamos recomendações que podem melhorar os sistemas e práticas de avaliação digital e feedback. Discutimos os dados e as recomendações com base em três grupos de temas: (i) preparação para a avaliação, (ii) feedback formativo e (iii) feedback pós-apresentação.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.1186/s41039-021-00168-6pt_PT
dc.identifier.issn1793-7078
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/11212
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherSpringer Openpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectHuman-computer interfacept_PT
dc.subjectPedagogical issuespt_PT
dc.subjectPost-secondary educationpt_PT
dc.subjectInformation literacypt_PT
dc.subjectArchitectures for educational technology systempt_PT
dc.subjectAvaliaçãopt_PT
dc.subjectEnsino superiorpt_PT
dc.subjectFeedbackpt_PT
dc.subjectEnsino a distânciapt_PT
dc.titleGiving away some of their powers!: towards learner agency in digital assessment and feedbackpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage19pt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage1pt_PT
oaire.citation.titleResearch and Practice in Technology Enhanced Learningpt_PT
oaire.citation.volume16pt_PT
person.familyNameCasanova
person.familyNameAlsop
person.familyNameHuet
person.givenNameDiogo
person.givenNameGraham
person.givenNameIsabel
person.identifier.ciencia-idE11C-54F0-4049
person.identifier.ciencia-idD317-563E-5A57
person.identifier.orcid0000-0002-8586-0370
person.identifier.orcid0000-0003-2350-0262
person.identifier.orcid0000-0002-6215-0448
person.identifier.ridD-3854-2012
person.identifier.scopus-author-id25654637500
person.identifier.scopus-author-id8637974300
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication928baf82-d57e-4e67-9952-2ac6f0e9252e
relation.isAuthorOfPublicatione4b4102a-e506-4476-a984-da8058d6fc8b
relation.isAuthorOfPublicationebcc8579-d6bb-4c34-bb59-72efac3e6d2e
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryebcc8579-d6bb-4c34-bb59-72efac3e6d2e

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
s41039-021-00168-6.pdf
Size:
2.13 MB
Format:
Adobe Portable Document Format