Repository logo
 
Publication

Student assessment in higher education: a review of thesis carried out in Portuguese public universities

dc.contributor.authorFernandes, Sandra
dc.contributor.authorMachado, Eusébio
dc.contributor.authorAbelha, Marta
dc.date.accessioned2023-04-05T10:38:59Z
dc.date.available2023-04-05T10:38:59Z
dc.date.issued2023-03-31
dc.description.abstractStudent assessment has become, over the past years, an important and complex issue about higher education pedagogy. This paper aims to present a systematic review of empirical studies (Master and PhD thesis), carried out in Portuguese public universities, focused on the topic of student assessment in higher education, from the year 2010 to 2020. The research methodology followed a qualitative approach, using e PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) model to develop the systematic review. Findings show a trend of change in the assessment practices of students in higher education, whose direction points to an increase of formative assessment centered on students. A strong trend of innovation in assessment practices with the use of technologies also emerges from the studies.pt_PT
dc.description.abstractA avaliação dos estudantes no ensino superior tornou-se, ao longo dos últimos anos, uma questão importante e complexa no contexto da pedagogia universitária. Este artigo tem como objetivo apresentar uma revisão sistemática de estudos empíricos (dissertações e teses), realizados em universidades públicas portuguesas, centrados na temática da avaliação no ensino superior, no período compreendido entre 2010 a 2020. A metodologia de investigação seguiu uma abordagem qualitativa, utilizando o modelo PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) para desenvolver a revisão sistemática. Os resultados do estudo revelam uma tendência a mudança nas práticas de avaliação no contexto do ensino superior, sendo de realçar uma maior ênfase em práticas de avaliação de natureza formativa, centrada nos alunos. Emerge, também, uma forte tendência para o uso de tecnologias no âmbito da inovação das práticas de avaliação.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationFernandes, S.; Machado, E.; ABELHA, M. (2023). Student assessment in Higher Education: a review of thesis carried out in Portuguese public universities. Meta: Avaliação, 15 (46), 165-193.pt_PT
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v15i46.3844pt_PT
dc.identifier.issn2175-2753
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/13557
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherRevista Meta: Avaliaçãopt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/3844pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectStudent assessmentpt_PT
dc.subjectSystematic reviewpt_PT
dc.subjectHigher educationpt_PT
dc.subjectFormative assessmentpt_PT
dc.subjectThesis in Portugalpt_PT
dc.subjectAvaliação dos alunospt_PT
dc.subjectEnsino superiorpt_PT
dc.subjectAvaliação formativapt_PT
dc.subjectRevisão sistemáticapt_PT
dc.subjectTeses em Portugalpt_PT
dc.titleStudent assessment in higher education: a review of thesis carried out in Portuguese public universitiespt_PT
dc.title.alternativePráticas de avaliação no ensino s uperior: uma revisão de estudos realizada em universidades públicas portuguesaspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceRio de Janeiropt_PT
oaire.citation.endPage193pt_PT
oaire.citation.issue46pt_PT
oaire.citation.startPage165pt_PT
oaire.citation.titleRevista Meta: Avaliaçãopt_PT
oaire.citation.volume15pt_PT
person.familyNameFernandes
person.familyNameAbelha
person.givenNameSandra Raquel Gonçalves
person.givenNameMarta
person.identifierE-6330-2016
person.identifierH-1160-2016
person.identifier.ciencia-idD617-2C98-5011
person.identifier.ciencia-id9D1F-94B0-794A
person.identifier.orcid0000-0003-4712-4249
person.identifier.orcid0000-0001-7105-3722
person.identifier.scopus-author-id16315361800
person.identifier.scopus-author-id35772219700
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication832ebd6c-7009-48ec-91bf-56e77e7fd71b
relation.isAuthorOfPublication86f42f05-2f8e-45b8-a4df-886ed652f9e6
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery86f42f05-2f8e-45b8-a4df-886ed652f9e6

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
3844-11695-1-PB.pdf
Size:
407.24 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.97 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: