Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
10.19 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente estudo tem por objetivo analisar os fatores linguísticos, sociolinguísticos e
culturais que determinam os processos de aquisição e aprendizagem da competência
pragmática em PLNM, no que se refere à expressão do ato ilocutório diretivo do pedido,
por falantes provenientes da Guiné-Bissau a estudar no ensino superior em Portugal. Para
efeitos do estudo em causa, alguns dos estudantes estando em Portugal há alguns meses
e outros há mais de um ano.
Para a realização do presente estudo, elaborámos uma ficha sociolinguística, para recolher
informações de forma a caracterizar o perfil sociolinguístico dos nossos informantes, e um
teste linguístico, para a recolha do corpus linguístico a analisar.
Os resultados permitiram-nos verificar que:
- os falantes que beneficiaram de uma maior imersão linguística apresentam uma maior
competência pragmática;
- a exposição à LP é um fator muito importante para a aquisição/aprendizagem da
competência pragmática;
- os falantes que optam pelas estruturas menos marcadas da língua-alvo, podem
apresentar, em alguns casos, a cristalização dessas estruturas, como no caso da expressão
«desculpa/e».
The present study aims to analize the linguistic, sociolinguistic and cultural factors that determine the acquisition and learning processes of pragmatic competence in Portuguese as a Second Language, focussing on the speech act of request, by speakers from GuineaBissau studying a higher education level in Portugal. It must be taken into account the fact that some of the students have been in Portugal for a few months and others for more than a year. In order to carry out the present study, we developed a sociolinguistic form to collect information in order to characterize the sociolinguistic profile of our informants, and a linguistic test for the collection of the linguistic corpus to be analyzed. The results allowed us to verify that: - speakers who have benefited from a greater immersion in the target language have a greater pragmatic competence; - exposure to LP is a very important factor for the acquisition and learning of pragmatic competence; - speakers who opt for the less marked structures of the target language, may, in some cases, present the crystallization of such structures, as in the case of the expression «desculpa/e» ('excuse')
The present study aims to analize the linguistic, sociolinguistic and cultural factors that determine the acquisition and learning processes of pragmatic competence in Portuguese as a Second Language, focussing on the speech act of request, by speakers from GuineaBissau studying a higher education level in Portugal. It must be taken into account the fact that some of the students have been in Portugal for a few months and others for more than a year. In order to carry out the present study, we developed a sociolinguistic form to collect information in order to characterize the sociolinguistic profile of our informants, and a linguistic test for the collection of the linguistic corpus to be analyzed. The results allowed us to verify that: - speakers who have benefited from a greater immersion in the target language have a greater pragmatic competence; - exposure to LP is a very important factor for the acquisition and learning of pragmatic competence; - speakers who opt for the less marked structures of the target language, may, in some cases, present the crystallization of such structures, as in the case of the expression «desculpa/e» ('excuse')
Description
Keywords
Competência pragmática Aprendizagem Português língua não materna Corpus linguístico Desenvolvimento da linguagem Língua portuguesa Línguas étnicas Língua terceira Ato ilocutório Pedido Guiné-Bissau Portuguese as a second language Third language (L3) Pragmatic competence Request Guinea Bissau
Pedagogical Context
Citation
Rosário, Maria de los Ángeles Antunes do - A aquisição/aprendizagem da competência pragmática em português língua não materna [Em linha]: a formulação de pedidos por falantes provenientes da Guiné-Bissau, residentes em Portugal. [S.l.]: [s.n.], 2018. 521 p.