Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
6.95 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A escola assume um papel basilar na aquisição e desenvolvimento da leitura e do
vocabulário dos alunos. A leitura é claramente uma das aptidões essenciais e
determinantes para o sucesso pessoal, social e escolar dos seres humanos. O contacto
frequente com os livros permite aos alunos viajar por um mundo repleto de imaginação,
de aventuras e de conhecimento. Além disso, os livros devem ser vistos como ferramentas
poderosas para a aprendizagem e aquisição da leitura.
No Português Língua Não Materna, a leitura assume uma importância fulcral,
também, para a aquisição e desenvolvimento do vocabulário. Com os livros, estes alunos
em concreto podem não só aumentar o seu léxico, como o seu conhecimento acerca da
estrutura da língua. Para que a aprendizagem da leitura seja mais eficaz, torna-se também
necessário o desenvolvimento da linguagem oral em língua portuguesa.
A presente dissertação insere-se no âmbito do mestrado em Português Língua Não
Materna. Com este trabalho pretende-se, com base na utilização de livros de leitura
orientados para a alfabetização, constatar se os alunos do 1º ano de escolaridade dos
cursos de Português Língua Não Materna conseguem aprender e desenvolver a
competência leitora e o vocabulário de forma mais rápida, eficaz e lúdica.
Neste trabalho científico recorreremos a um estudo de treino com base em livros
de leitura orientada para a alfabetização, criados com o intuito de ajudar os alunos na fase
de alfabetização. Adotaremos uma metodologia quantitativa, através da análise de
resultados obtidos pelos alunos em testes de leitura em voz alta (fluência) e nomeação de
imagens (vocabulário).
As evidências recolhidas revelam que a utilização de livros de leitura orientados
para a alfabetização no contexto de Português Língua Não Materna pode efetivamente
trazer resultados promissores. As aplicações desses instrumentos promovem um
desenvolvimento mais evidente no domínio da leitura em voz alta, bem como na aquisição
de vocabulário comparativamente ao uso de fichas de trabalho orientadas para a
alfabetização.
Schools play a key role in the acquisition and development of students' reading skills and vocabulary. Reading is clearly one of the most important and crucial skills for personal, social, and academic success. Frequent contact with books allows students to travel through a world full of imagination, adventure, and knowledge. Moreover, books should be seen as powerful tools for learning and acquiring reading skills. In the case of Portuguese as a second or non-native language, reading is also central to the acquisition and development of vocabulary. With books, these students can not only increase their vocabulary, but also their knowledge of the structure of the language. In order to learn how to read more effectively, it is also necessary to develop oral language skills in Portuguese. This thesis is part of the master’s degree in Portuguese Non-Native Language. Based on the use of literacy-based reading books, the aim of this work is to find out whether students in the first year of Portuguese as a non-native language course are able to learn and develop their reading skills and vocabulary faster, effectively and playfully. In this scientific work, we will use a training study based on literacy-oriented reading books created with the aim of helping students in the literacy phase. We will use a quantitative methodology by analyzing the results obtained by students in reading aloud tests (fluency) and picture naming tests (vocabulary). The evidence gathered shows that the use of literacy-based reading books in the context of teaching Portuguese as a non-native language can indeed produce promising results. The use of these tools promotes a more noticeable improvement in the mastery of reading aloud, as well as in the acquisition of vocabulary, when compared to the use of literacy-based worksheets.
Schools play a key role in the acquisition and development of students' reading skills and vocabulary. Reading is clearly one of the most important and crucial skills for personal, social, and academic success. Frequent contact with books allows students to travel through a world full of imagination, adventure, and knowledge. Moreover, books should be seen as powerful tools for learning and acquiring reading skills. In the case of Portuguese as a second or non-native language, reading is also central to the acquisition and development of vocabulary. With books, these students can not only increase their vocabulary, but also their knowledge of the structure of the language. In order to learn how to read more effectively, it is also necessary to develop oral language skills in Portuguese. This thesis is part of the master’s degree in Portuguese Non-Native Language. Based on the use of literacy-based reading books, the aim of this work is to find out whether students in the first year of Portuguese as a non-native language course are able to learn and develop their reading skills and vocabulary faster, effectively and playfully. In this scientific work, we will use a training study based on literacy-oriented reading books created with the aim of helping students in the literacy phase. We will use a quantitative methodology by analyzing the results obtained by students in reading aloud tests (fluency) and picture naming tests (vocabulary). The evidence gathered shows that the use of literacy-based reading books in the context of teaching Portuguese as a non-native language can indeed produce promising results. The use of these tools promotes a more noticeable improvement in the mastery of reading aloud, as well as in the acquisition of vocabulary, when compared to the use of literacy-based worksheets.
Description
Keywords
Alfabetização Leitura em voz alta Vocabulário Livros de leitura orientada para a alfabetização Português língua não materna Literacy Reading aloud Vocabulary Literacy-based reading books Portuguese as a non-native language
Pedagogical Context
Citation
Azevedo, Nelson Ferreira - O impacto dos livros orientados para a alfabetização na aquisição e desenvolvimento da leitura e do vocabulário no ensino de Português Língua Não Materna [Em linha]. [S.l.]: [s.n], 2024. 189 p.