Repository logo
 
Publication

Massive Open Online Courses (MOOC) to improve teachers’ professional development

dc.contributor.authorGonçalves, Bruno Miguel F.
dc.contributor.authorOsório, António
dc.date.accessioned2019-01-04T15:50:52Z
dc.date.available2019-01-04T15:50:52Z
dc.date.issued2018-10
dc.descriptionNúmero especial "Aprendizagem Aberta e Escalável: A Emergência de um Novo Paradigma Educacional"pt_PT
dc.description.abstractAlthough the integration of ICT in education is currently on the agenda of educational institutions, it may be difficult to understand the technological progress and the networked society uniquely based on existing learning theories. As a kind of answer to this need, the notion of connectivism has emerged. Connectivism deals with knowledge as something distributed in a network of connections. Considering Massive Open Online Courses (MOOC) as an expression of connectivism, this research attempts to study MOOC as a way to understand the process of professional development of teachers in a connectivist environment. This research adopted Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) as a theoretical referential to examine in detail, the process of professional development of teachers in the MOOC context. Through an in-depth study of this process, it was intended to identify the innovations to be introduced into the operation of MOOC in view of improving the professional development of teachers. The results of this research reveal that the process involved in the professional development of teachers in MOOC is quite complex and therefore, determined by a variety of identified dimensions.pt_PT
dc.description.abstractEmbora a integração das TIC na educação esteja atualmente na agenda das instituições educativas, parece ser difícil o entendimento sobre o progresso tecnológico e a sociedade em rede, exclusivamente com base nas teorias de aprendizagem existentes. Como uma espécie de resposta a essa necessidade, surgiu a noção de conectivismo. O conectivismo lida com o conhecimento como algo distribuído numa rede de conexões. Considerando os Cursos Online Abertos e Massivos (MOOC) como a expressão mais generalizada do conectivismo, nesta pesquisa procura-se estudar o MOOC como uma forma de compreender o processo de desenvolvimento profissional de professores num ambiente conectivista. Para a concretização desta pesquisa adotou-se como referencial teórico o modelo TPACK (Technological Pedagogical and Content Knowledge) para verificar detalhadamente o processo de desenvolvimento profissional de professores no contexto de MOOC. Através de um estudo aprofundado deste processo, pretendeu-se identificar as inovações a serem introduzidas no funcionamento dos MOOC com vista a melhorar o desenvolvimento profissional dos professores. Os resultados desta pesquisa revelam que o processo de desenvolvimento profissional de professores através de MOOC é bastante complexo e envolve uma variedade de dimensões que determinam a sua concretização.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.citationGonçalves, Bruno Miguel F.; Osório, António J. - Massive Open Online Courses (MOOC) to improve teachers’ professional development. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 1, nº 1 (2018), p. 52-63pt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34627/vol1issNúmero%201pp52-63
dc.identifier.issn2182-4967
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/7821
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade Aberta. Laboratório de Educação a Distância e Elearning (LE@D)pt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://revistas.rcaap.pt/index.php/lead_read/article/view/23215pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectConnectivismpt_PT
dc.subjectInformation and Communication Technologies (ICT)pt_PT
dc.subjectMassive Open Online Courses (MOOC)pt_PT
dc.subjectTeaching-learning processpt_PT
dc.subjectTechnological pedagogical and content knowledge (TPACK) modelpt_PT
dc.subjectConnectivismopt_PT
dc.subjectTecnologias de Informação e Comunicação (TIC)pt_PT
dc.subjectCursos Online Abertos e Massivos (MOOC)pt_PT
dc.subjectProcesso de ensino-aprendizagempt_PT
dc.subjectModelo TPACK (Technological Pedagogical and Content Knowledge).pt_PT
dc.titleMassive Open Online Courses (MOOC) to improve teachers’ professional developmentpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage63pt_PT
oaire.citation.startPage52pt_PT
oaire.citation.titleRE@D - Revista de Educação a Distância e Elearningpt_PT
person.familyNameMeneses Osório
person.givenNameAntónio José
person.identifier.ciencia-id331D-35D1-293E
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication4326fd7a-8656-4ccf-af64-b5816a50d353
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery4326fd7a-8656-4ccf-af64-b5816a50d353

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
146-Texto Artigo-494-1-10-20181214.pdf
Size:
501.74 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.97 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: