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Abstract(s)
O presente artigo apresenta a experiência de formação de professores de Educação Física a distância no Brasil no âmbito do Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB) em parceria com a Universidade de Brasília. A escolha metodológica combina pesquisa bibliográfica e documental com observação participante. O artigo contextualiza a proposta do curso e o sistema UAB no cenário brasileiro que, por meio de política pública, visa ampliar e democratizar a educação superior no país. Realiza-se uma apresentação resumida do surgimento da UAB na Universidade de Brasília e caracteriza o Curso de Licenciatura em Educação Física a distância por meio de seu projeto político pedagógico. Sistematizado pelos documentos institucionais discorre-se sobre a proposta pedagógica da licenciatura a distância como estratégia inovadora conseguida por meio das tecnologias, e como experiência pioneira que visa contribuir para a formação de professores de Educação Física.
This article presents the experience of training teachers of Physical Education in Brazil the distance under the Open University of Brazil (UAB) in partnership with the University of Brasilia. The methodological choice combines bibliographical research with participant observation. The article analyzes the proposal of the course and UAB in the Brazilian system, which through public policy aimed at broadening and democratizing higher education in the country. It presents a short overview of the emergence of the Open University of Brazil at the University of Brasilia and characterizes the UAB UNB Bachelor of Physical Education at a distance through his political pedagogical project. Lined by institutional documents the pedagogical proposal of this online degree it discussed as an innovative strategy achived through technology, and as a pioneering experience that aims to contribute to the qualification of Physical Education teachers.
This article presents the experience of training teachers of Physical Education in Brazil the distance under the Open University of Brazil (UAB) in partnership with the University of Brasilia. The methodological choice combines bibliographical research with participant observation. The article analyzes the proposal of the course and UAB in the Brazilian system, which through public policy aimed at broadening and democratizing higher education in the country. It presents a short overview of the emergence of the Open University of Brazil at the University of Brasilia and characterizes the UAB UNB Bachelor of Physical Education at a distance through his political pedagogical project. Lined by institutional documents the pedagogical proposal of this online degree it discussed as an innovative strategy achived through technology, and as a pioneering experience that aims to contribute to the qualification of Physical Education teachers.
Description
Keywords
Educação física Ensino a distância Formação de professores Universidade Aberta do Brasil Distance physical education Distance education Teacher education Open University of Brazil III Colóquio Luso-Brasileiro de Educação a Distância e Elearning
Citation
Amaro, Rosana - Licenciatura em educação física a distância no Brasil [Em linha] : em busca de uma identidade.In Colóquio Luso-Brasileiro de Educação a Distância e Elearning, 3, Lisboa, 2013. "Colóquio Luso-Brasileiro...: atas". Lisboa : Universidade Aberta. LEAD, 2014. ISBN 978-972-674-738-3. p. 1-13
Publisher
Universoidade Aberta
LE@D
LE@D