Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
175.23 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
No ensino superior em elearning, a utilização de ferramentas de comunicação
síncronas, mais concretamente os ambientes virtuais tridimensionais, podem constituir
uma alternativa complementar às plataformas assíncronas, no sentido da aproximação
entre os estudantes, numa comunicação mais direta e interativa, podendo promover a
interculturalidade. Numa investigação ainda a decorrer e através da implementação de
algumas atividades específicas, considerou-se importante verificar estes e outros
aspetos recorrendo, neste caso particular, ao Second Life®. Os principais resultados,
ainda que preliminares, apontam para uma vantajosa utilização desta plataforma, não
obstante os constrangimentos tecnológicos e as dificuldades sentidas ao nível do
domínio do ambiente gráfico.
In Higher Education in elearning the use of synchronous communication tools, more specifically the tridimensional virtual environments may be a complementary option to the asynchronous platforms in order to get students closer to one another, promoting a more direct and interactive communication and interculturality. In an ongoing investigation and through the implementation of specific activities it was considered important to check these and other aspects by the use of Second Life®. The main results, though still not the final ones, point out to an advantageous use of this platform, despite the technological troubles and the difficulties shown in the manipulation of the graphic environment.
In Higher Education in elearning the use of synchronous communication tools, more specifically the tridimensional virtual environments may be a complementary option to the asynchronous platforms in order to get students closer to one another, promoting a more direct and interactive communication and interculturality. In an ongoing investigation and through the implementation of specific activities it was considered important to check these and other aspects by the use of Second Life®. The main results, though still not the final ones, point out to an advantageous use of this platform, despite the technological troubles and the difficulties shown in the manipulation of the graphic environment.
Description
Conferência realizada na Universidade do Minho em Braga
Keywords
Ambientes virtuais de aprendizagem Pedagogia do elearning MPeL Interculturalidade Elearning Second Life®
Pedagogical Context
Citation
Páscoa, Rui: Mendes, António Quintas; Morgado, Lina - Promoção da interculturalidade em eLearning: uma actividade no Second Life®. In Challenges 2015. Conferência Internacional de TIC na Educação, 9, Braga, 2015 - "Meio Século de TIC na Educação [Em linha] : atas". Organizado por Maria João Gomes; António José Osório; Luís Valente. Braga : Universidade do Minho. Centro de Competência em TIC na Educação, 2015. ISBN 978-989-97374-3-3. p. 295-308
Publisher
Universidade do Minho. Instituto de Educação. Centro de Competência TIC