Repository logo
 
Publication

Revisiting the use of mobile devices for online learning: revisiting the use of mobile devices for online learning

datacite.subject.fosCiências Sociais::Ciências da Educação
datacite.subject.sdg04:Educação de Qualidade
dc.contributor.authorFranco, David
dc.contributor.authorBidarra, José
dc.contributor.authorHenriques, Susana
dc.date.accessioned2025-11-04T14:35:23Z
dc.date.available2025-11-04T14:35:23Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractThe integration of mobile devices into online learning has emerged as a critical strategy for expanding pedagogical practices and enhancing access to higher education, particularly in remote and underserved contexts such as Mozambique. This study aims to examine how mobile devices contribute to widening access to higher education, focusing on the case of Universidade Aberta ISCED. The methodology adopted was a case study, with an exploratory-descriptive orientation and qualitative approach, supported by document analysis, semi-structured interviews and questionnaires to capture diverse stakeholder perspectives. The findings demonstrate that mobile devices enable flexible and inclusive learning trajectories, allowing students to balance academic, professional, and personal responsibilities. They also show that mobile learning aligns well with Mozambique’s socioeconomic context, offering cost-effective opportunities for participation in online higher education. However, significant barriers were identified, including gaps in technological infrastructure, limited digital literacy, and insufficient institutional strategies for large-scale implementation. The study concludes that mobile devices are a viable tool for improving equity in higher education but that their effective integration requires coordinated efforts in policy, training, and infrastructure development. These results provide practical insights for higher education institutions and policymakers in Mozambique and other developing countries, supporting the design of scalable and sustainable digital learning ecosystems.eng
dc.description.abstractA integração de dispositivos móveis no ensino online tem-se afirmado como uma estratégia crucial para expandir as práticas pedagógicas e ampliar o acesso ao ensino superior, particularmente em contextos remotos e desfavorecidos, como o de Moçambique. Este estudo tem como objetivo examinar de que forma os dispositivos móveis contribuem para a democratização do acesso ao ensino superior, tomando como caso de análise a Universidade Aberta ISCED. A metodologia adotada foi o estudo de caso, com orientação exploratório-descritiva e abordagem qualitativa, sustentada por análise documental, entrevistas semiestruturadas e questionários, de modo a captar diferentes perspetivas dos intervenientes. Os resultados demonstram que os dispositivos móveis possibilitam trajetórias de aprendizagem flexíveis e inclusivas, permitindo que os estudantes conciliem responsabilidades académicas, profissionais e pessoais. Revelam também que a aprendizagem móvel se adequa ao contexto socioeconómico de Moçambique, oferecendo oportunidades de participação no ensino superior online a custos mais reduzidos. Contudo, foram identificadas barreiras significativas, incluindo lacunas na infraestrutura tecnológica, limitações na literacia digital e insuficiência de estratégias institucionais para uma implementação em larga escala. O estudo conclui que os dispositivos móveis são uma ferramenta viável para promover a equidade no ensino superior, mas a sua integração eficaz requer esforços coordenados em termos de políticas públicas, formação e desenvolvimento de infraestrutura. Estes resultados oferecem contributos práticos para instituições de ensino superior e decisores políticos em Moçambique e noutros países em desenvolvimento, apoiando o desenho de ecossistemas digitais de aprendizagem escaláveis e sustentáveis.por
dc.identifier.citationFranco, D., Bidarra, J., & Henriques, S. (2025). Revisiting the use of mobile devices for online learning: Enhancing accessibility in higher education in Mozambique. Sisyphus - Journal of Education, 13(3), 30-55. https://doi.org/10.25749/sis.41636
dc.identifier.doi10.25749/sis.41636
dc.identifier.issn2182-9640
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/20396
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyes
dc.publisherUniversidade de Lisboa
dc.relation.hasversionhttps://revistas.rcaap.pt/sisyphus/article/view/41636
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectDistance learning
dc.subjectHigher education
dc.subjectAccessibility
dc.subjectMobile devices
dc.subjectDigital inclusion
dc.subjectMozambique
dc.subjectEnsino a distância
dc.subjectEnsino superior
dc.subjectAcessibilidade
dc.subjectDispositivos móveis
dc.subjectInclusão digital
dc.titleRevisiting the use of mobile devices for online learning: revisiting the use of mobile devices for online learningeng
dc.title.alternativeRevisitando o uso de dispositivos móveis para a aprendizagem online: reforçando a acessibilidade no ensino superior em Moçambiquepor
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage55
oaire.citation.issue3
oaire.citation.startPage30
oaire.citation.titleSisyphus - Journal of Education
oaire.citation.volume13
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
person.familyNameFranco
person.familyNameBidarra
person.familyNameHenriques
person.givenNameDavid
person.givenNameJosé
person.givenNameSusana
person.identifierM-9115-2013
person.identifier1730761
person.identifier.ciencia-id1B13-3753-EC0A
person.identifier.ciencia-id6411-F538-EA4A
person.identifier.orcid0000-0002-2394-6726
person.identifier.orcid0000-0002-2082-5996
person.identifier.orcid0000-0002-7506-1401
person.identifier.scopus-author-id6505859253
person.identifier.scopus-author-id54420026300
relation.isAuthorOfPublicationf15fa750-fef7-4192-b735-7d4503074e45
relation.isAuthorOfPublication9eadf6dc-1afb-4c1c-9c3d-2e46e56df529
relation.isAuthorOfPublication7cf0fcf3-cd6d-426c-be00-3579c1499dd9
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery9eadf6dc-1afb-4c1c-9c3d-2e46e56df529

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
SISYPHUS_13.3_A2_franco-bidarra-henriques_30-55.pdf
Size:
422.54 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.97 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: