Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.46 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente estudo objetivou a formação contínua em Avaliação Externa do Desempenho
Docente ministrada num Centro de Formação de Associação de Escolas do norte do país a
partir de 2012, ano em que foi instituída a obrigatoriedade de observação de aulas para
avaliação externa da dimensão científico-pedagógica aos docentes integrados nos 2.º e 4.º
escalões da carreira docente. O estudo abrange também a formação contínua proporcionada
centralmente pelo Ministério da Educação através da Direção-Geral da Administração
Escolar.
A matriz orientadora da investigação visou a compreensão da formação contínua em
Avaliação Externa do Desempenho Docente nas suas várias modalidades, estruturando-se a
análise nos vértices currículo-operacionalização-avaliação, bem como na pertinência e
adequação da formação sob a ótica dos avaliadores externos.
Na revisão da literatura abordaram-se os quadros normativos que determinaram a
evolução do modelo de avaliação em paralelo com o incremento de políticas de
accountability do setor público, convocaram-se os conceitos de supervisão pedagógica e de
“bom professor”, reportou-se à génese dos Centros de Formação de Associação de Escolas
e da Formação Contínua, e discorreu-se sobre os critérios de seleção, perfil e (i)legitimidade
do avaliador externo.
Este Estudo de Caso englobou a realização de entrevistas semiestruturadas, a análise
documental e a utilização de dados estatísticos recolhidos pelos proponentes da formação,
constituindo-se, como informantes-chave, duas formadoras, seis ex-formandas e a Diretora.
Conclui-se por uma homogeneidade curricular transversal a todas as modalidades de
formação derivada do primeiro currículo concebido centralmente pela Direção-Geral de
Administração Escolar, bem como por uma ministerialização da Formação Contínua que
relega para um plano inferior, através do não financiamento, a formação em Avaliação
Externa do Desempenho Docente, privando-a de 12 horas curriculares a partir de 2019, e,
consequentemente, da sua dimensão prática, com repercussões na capacitação dos
avaliadores externos. Apurou-se que a avaliação da dimensão externa da componente
científico-pedagógica se tem operado – tanto no que respeita à formação como aos procedimentos burocráticos inerentes ao processo de observação de aulas – como um
receituário pronto a aplicar, perpetuando, por isso, a discussão sobre a competência e
legitimidade dos avaliadores externos e, consequentemente, sobre as finalidades da
Avaliação de Desempenho Docente.
Finalmente, apresentam-se recomendações para a formação contínua em Avaliação
Externa do Desempenho Docente e discute-se o estatuto dos avaliadores externos.
The present investigation aimed at the training programmes in External Assessment of Teacher Performance provided by a Centro de Formação de Associação de Escolas in the north of the country since 2012, the year when peer observation by external supervisors to teachers integrated in the 2nd and 4th levels of the teaching career was made compulsory. This study also covers the training programme provided centrally by the Ministry of Education through the Direção-Geral da Administração Escolar. The two research guidelines defined concern the deconstruction of the training programmes in External Assessment of Teacher Performance, structuring the analysis in the training session plans, implementation and assessment, as well as the understanding of the relevance and suitability of the training programmes through the lens of external supervisors. The literature review addressed the legal frameworks that determined the evolution of the teacher evaluation model in the scope of public services accountability trends, teaching supervision, the concept of effective teacher, the Centros de Formação de Associação de Escolas and teacher training programmes’ origins, the external supervisor’s selection criteria and profile along with the (il)legitimacy of the external supervisor. This Case Study comprised semi-structured interviews, documentary analysis and the use of statistical data collected by the training programme proponents, the key informants being two trainers, six former trainees and external supervisors, as well as the Director. The findings show that there is a curricular homogeneity which is grounded in the first curriculum designed centrally by the Direção-Geral da Administração Escolar, as well as an utter superintendence of teachers training programmes that relegate to a lower edge - through non-funding -, the training in External Assessment of Teacher Performance, depriving it of 12 hours from 2019 on, and consequently, of its practical dimension, with implications for the expertise of external supervisors. It was found that classroom observation has operated – both in terms of training and the bureaucratic procedures inherent in the process– as a ready-made recipe, therefore perpetuating the discussion about the competence and legitimacy of external supervisors and the purposes of the teachers’ assessment model. Finally, recommendations towards the training programme in External Assessment of Teacher Performance are presented and the status of external supervisors is discussed.
The present investigation aimed at the training programmes in External Assessment of Teacher Performance provided by a Centro de Formação de Associação de Escolas in the north of the country since 2012, the year when peer observation by external supervisors to teachers integrated in the 2nd and 4th levels of the teaching career was made compulsory. This study also covers the training programme provided centrally by the Ministry of Education through the Direção-Geral da Administração Escolar. The two research guidelines defined concern the deconstruction of the training programmes in External Assessment of Teacher Performance, structuring the analysis in the training session plans, implementation and assessment, as well as the understanding of the relevance and suitability of the training programmes through the lens of external supervisors. The literature review addressed the legal frameworks that determined the evolution of the teacher evaluation model in the scope of public services accountability trends, teaching supervision, the concept of effective teacher, the Centros de Formação de Associação de Escolas and teacher training programmes’ origins, the external supervisor’s selection criteria and profile along with the (il)legitimacy of the external supervisor. This Case Study comprised semi-structured interviews, documentary analysis and the use of statistical data collected by the training programme proponents, the key informants being two trainers, six former trainees and external supervisors, as well as the Director. The findings show that there is a curricular homogeneity which is grounded in the first curriculum designed centrally by the Direção-Geral da Administração Escolar, as well as an utter superintendence of teachers training programmes that relegate to a lower edge - through non-funding -, the training in External Assessment of Teacher Performance, depriving it of 12 hours from 2019 on, and consequently, of its practical dimension, with implications for the expertise of external supervisors. It was found that classroom observation has operated – both in terms of training and the bureaucratic procedures inherent in the process– as a ready-made recipe, therefore perpetuating the discussion about the competence and legitimacy of external supervisors and the purposes of the teachers’ assessment model. Finally, recommendations towards the training programme in External Assessment of Teacher Performance are presented and the status of external supervisors is discussed.
Description
Keywords
Formação contínua Avaliação externa Docentes Supervisão pedagógica Papel do professor Avaliação do desempenho Training programme in external assessment of teacher performance External supervisor Teaching supervision Effective teacher Teacher evaluation
Pedagogical Context
Citation
Marques, Eliane Moreira - Contributos para uma compreensão da formação contínua em avaliação externa do desempenho docente [Em linha]: um estudo de caso. [S.l.]: [s.n.], 2023. 204 p.