Loading...
3 results
Search Results
Now showing 1 - 3 of 3
- Exploring the role of digital assistants and chatbots as learning companions in open and distance learningPublication . Morgado, Lina; Oliveira, Teresa; Afonso, Ana Paula; Carvalho, Isabel Cristina; Ferret, NathalieDigital assistants, virtual tutors or chatbots are new digital tools that significantly enhanced their support for teaching activities, especially in the case of distance learning. Technological advancements have made it possible for these devices to be integrated into various platforms, particularly LMSs or aggregated into virtual settings. In distance learning, student support is a crucial variable as this type of teaching is entirely mediated by technology. Based on the ODL literature, students often encounter difficulties due to a lack of comprehension of tasks, emotional factors and interaction with their teachers and tutors [1], [2]. This article reports on our experiences integrating digital assistants - Virtual tutors and Chatbots- in academic, professional development contexts of teacher training (TUTORIA VIRTUAL project - the virtual tutor as a mediating artefact for Higher education online learning) and scientific support for ODL students in a graduation course (IDEAS Project - An Innovative Digital Education and Skills Approach). The digital assistant (the Virtual Tutor) is a representation of a human teacher or tutor. It autonomously interprets each teaching-learning situation and intervenes with the student according to a specific tutoring plan. The plan includes instructions from the teacher/human tutor and is tailored to the field of knowledge and the student's profile. The Virtual Tutor was developed by a Portuguese consortium of researchers to analyse the pedagogical impact of integrating anthropomorphic interfaces with emotional characteristics, also known as Encapsulated Virtual Agents (ECA) or 'avatars', in online learning environments (OL) based on learning management systems (LMS) for online university teaching. The main idea is to explore how ECAs can be modelled, adapted, and used as virtual tutors in LMS to provide individual online support and follow-up to each student [3]. This presentation describes the implementation of this approach in a large ODL class for a degree in education. The course follows the institution's virtual pedagogical model and a specific scenario was designed for this intervention. Based on the analysis of student discourse and to improve and monitor the impact of the Virtual Tutor as a 'learning companion' [4], it was found that students perceive a lack of proximity, involvement (voice, gaze, affection), dialogue, and guidance in the implementation. The feedback points out that the design of "avatars" could be more intuitive and efficient.
- Exploring the role of digital assistants and chatbots as learning companions in open and distance learningPublication . Morgado, Lina; Oliveira, Teresa; Afonso, Ana Paula; Carvalho, Isabel Cristina; Ferret, NathalieOs assistentes digitais, tutores virtuais ou chatbots melhoraram significativamente o seu apoio às actividades de ensino, especialmente no caso do ensino à distância. Os avanços tecnológicos permitiram a integração destes dispositivos em várias plataformas, nomeadamente nos LMS. No ensino à distância, o apoio ao estudante é crucial, uma vez que este tipo de ensino é inteiramente mediado pela tecnologia. De acordo com a literatura, os estudantes encontram frequentemente dificuldades devido à falta de compreensão das tarefas e a factores emocionais relacionados com os seus professores e tutores (Oliveira & Morgado, 2020). Esta comunicação relata as nossas experiências de integração de assistentes digitais (tutores virtuais e chatbots) em contextos académicos, de desenvolvimento profissional e de apoio científico a estudantes de e-learning em EAD e formação de professores.
- Impacto da dinâmica emocional na aprendizagem em cursos a distância no ensino superior: o papel da presença emocional e das microliderançasPublication . Oliveira, Teresa; Morgado, LinaEste artigo analisa a problemática das emoções online em contextos de aprendizagem online, apresentando um novo modelo para a lábil identificação emocional. Trata-se duma investigação sobre a vinculação do docente-estudante, baseada no design de experiências de aprendizagem decorrentes das necessidades emergentes no contexto online, reforçadoras da interação afetiva e motivacional. Pretende-se melhorar o bem-estar e a qualidade na aprendizagem, envolvendo os estudantes integrados em ambientes digitais formais e não formais, no ensino superior. Recorre à metodologia Design-Based-Research, num estudo multi-casos: cenário “fechado”: LMS+Licenciatura e cenário “misto”: LMS +Twitter+Mestrado. A caracterização do bem-estar emocional e envolvimento cognitivo advém da análise daqueles cenários, produzindo princípios de design e soluções baseadas em estratégias de proximidade: Fóruns temáticos, Feedbacks, Acompanhamento Online e Fórum Café-Lounge. Os dados foram recolhidos com base em: Escala de Emoções (90 emoções positivas e negativas); questionário e entrevista semi-estruturada; análise das interações no discurso online. Os resultados obtidos no cenário 1 apontam para a importância do reforço da presença emocional do Professor e das micro-lideranças estudantis. Apesar de não corresponder a uma participação massiva, beneficiou a aprendizagem e bem-estar do grupo, criando-lhe o desejo da replicação desta experiência. Considera-se necessário que as estratégias de classificação e presença emocional sejam aperfeiçoadas noutras investigações.