Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • FLeD tool: uma ferramenta para desenho de cenários de aprendizagem flexíveis
    Publication . Morgado, Lina; Afonso, Ana Paula; Carvalho, Isabel Cristina; Spilker, Maria João
    FLeD Tool é uma ferramenta criada no âmbito do projeto europeu FLED (https://fledproject.eu) que permite ao professor e formador a criação de cenários flexíveis de aprendizagem invertida (Flipped classroom). O workshop pretende dar a conhecer as suas potencialidades como ferramenta de apoio no design da aprendizagem. Pretende ainda estimular o co-design e a colaboração entre professores e a criação de comunidades virtuais de prática (CVP).
  • Studio de Playful Learning Design: desafio da aprendizagem invertida (Flipped Learning)
    Publication . Afonso, Ana Paula; Carvalho, Isabel Cristina; Spilker, Maria João; Morgado, Lina
    Este workshop pretende introduzir os participantes ao desenho de atividades de aprendizagem invertida (flipped learning ou flipped classroom) com apoio da metodologia e recursos desenvolvidos no projeto FLED - Learning Design for Flexible Education. É proposto um percurso de experimentação para demonstração e posterior adopção/adaptação.
  • Theoretical foundations for playful learning design in digital flexible higher education
    Publication . Afonso, Ana Paula
    Playful learning offers an innovative pedagogical framework for addressing the challenges of engagement and creativity in digital and flexible higher education. This paper examines how play, imagination, and creativity are foundational elements for effective learning design, drawing on Vygotskian theory to explore the progression from playful activities to creative expression. It proposes practical strategies for incorporating playful learning approaches to foster critical thinking, adaptability, and intrinsic motivation. The article highlights the potential of playful learning to enrich educational experiences within technology-mediated contexts. By proposing a pathway from play to creation, this theoretical analysis informs the design of dynamic, student-centred digital learning environments, encouraging innovative practices in higher education.