Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Valentim, Ricardo

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Educommunication as a strategy to face syphilis: an analysis of the open educational resources available at AVASUS
    Publication . Valentim, Ricardo; Cunha Oliveira, Aliete; Dias, Aline de Pinho; Oliveira, Eloiza da Silva Gomes de; Valentim, Janaína Luana Rodrigues Da Silva; Moreira, J. António; Coutinho, Karilany Dantas; Trindade, Sara Dias; Bonfim, Marilyn
    Introduction: Syphilis is a problem for the Brazilian Public Health. Therefore, the Brazilian Ministry of Health has been promoting actions to fight this disease; among them, the “No Syphilis Project” stands out, and develops open educational resources (OER), among several activities. Objective: To analyze the open educational resources available in the SUS (the Brazilian Unified Health System) Virtual Learning Environment, focused on syphilis. Methods: This qualitative study, based on epistemology in the field of phenomenology, is a content analysis operated with the meanings constructed to parts of a set of texts and the objects of its analysis were the teaching plans of 19 educational resources available at AVASUS, which dealt with the theme “Syphilis”. The analysis was organized into two unitss: The main purpose of the educational resource and Thematic focus of the educational resource. Results: The overlapping of clinical aspects of the disease to the detriment of socio-environmental aspects and the prevalence of informational objectives can be observed, with the exception of one resource that presented an objective that sought a more active action by the course participant. In the analysis unit 1 it was possible to identify the prevalence of objectives such as ‘presenting’ or ‘conveying’ content/information related to the disease. In the analysis unit 2 it was possible to identify the “classic” biomedical cycle of approaching a disease, focusing on diagnosis. Conclusion: The study contributed to the identification of gaps from the thematic and methodological point of view that can guide the planning for the construction of new educational resources.
  • Educação em saúde como ferramenta de indução da política pública na saúde prisional
    Publication . Valentim, Ricardo
    O Brasil tem atualmente uma das maiores populações carcerárias do mundo. No ano de 2016, o país tinha mais de 726 mil pessoas privadas de liberdade, e já era o terceiro país no ranking de população prisional, atrás somente dos Estados Unidos e da China. Essa superpopulação carcerária e as condições pelas quais essa população é exposta, cria um ambiente de vulnerabilidade muito favorável a um conjunto de doenças, que são mais prevalentes no sistema prisional, não somente no Brasil, mas em outros países também. A saúde prisional tem se tornado uma emergência de saúde pública por apresentar índices cada vez maiores de doenças, principalmente as infecções sexualmente transmissíveis (IST), pois poderiam ser evitadas. E este problema afeta não somente os países considerados de renda baixa e média, mas também os países desenvolvidos. Uma forma de intervir estrategicamente em umas das partes deste complexo problema, que é de ordem multifatorial, é qualificar a força de trabalho para atuar na saúde prisional. Portanto, este artigo discute e apresenta alguns resultados de intervenções de saúde pública, as quais foram articuladas e implementadas por meio de estratégias de educação massiva em saúde cuja mediação tecnológica atuou como ferramenta desta intervenção.